بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

  • ۰
  • ۰

بیست و یک فروردین 1377 از مدرسه رسیدم خانه.. اخبار میگفت علی صیاد شیرازی توسط منافقین شهید شده.. مادر گریه میکرد. من هم فقط گفتم فروردین چه ماه بدیه! انگار چینی ضعیف روحم که با شهادت سید مرتضی آوینی ترک برداشته بود حالا خورد شده بود.. نمیدانم چطور دستم را گرفتم به نرده های راه پله و با بهت نشستم در پاگرد پشت بام و گریه کردم.. فقط گریه کردم.. صیاد را نمیشناختم. فقط یادم می آمد که بابا او را خیلی دوست داشت و همین چند روز قبلش در روز عید غدیر آقا به او درجه امیر سپهبدی داده بود.. و حالا چقدر آقا غصه میخورد.. چقدر تنها میشد..

اردیبهشت 87 در آن روزهای مرگ و غم و فراموش ناشدنی بالاخره کتاب " در کمین گل سرخ" از انتشارات سوره مهر را خواندم. در مقدمه ی کتاب محسن مومنی نوشته است : کتاب را تقدیم میکنم به جوانانی که بدون اینکه "علی صیاد شیرازی" را دیده باشند با او دوستی دارند و به نامش عشق میورزند و میخواهند او را الگوی زندگی خود قرار دهند! خواندن این کتاب معجزه ای بود برای من.. آنقدر که دست هام را بگذارم روی زانو هایم و بلند بشوم.. فقط بلند بشوم.. به احترام کسی که حالا بیشتر میشناختمش .. به احترام کسی که آن روزها شبیه ترین بود به من و شبیه ترین بودم به او.. به احترام مردی که همیشه اشک هایش را توی چشمهایش نگه میداشت..

از نیمه ی کتاب به بعد، حیرت و اشکهام تقریبا تبدیل به ضجه های خفه شدند.. آیا حقیقتا او یک انسان بود؟ خب من امیرالمومنین علی و سلمان و عمار و مالک اشتر را ندیده ام. حتی عکسی از آنها را.. ولی او را دیده ام.. واقعی واقعی بود.. مثل ما روی دو پایش راه میرفت اما هیچ مثل ما آدم های قرن معاصر نبود.. مثل پیامبر توی قصه ها تنها و صبور و خستگی ناپذیر بود.. مثل فرشته ی توی قصه ها مهربان بود.. مثل قدیس ها پرهیزگار بود.. مثل صخره ی توی عکس ها مقاوم و سرسخت بود.. باز همان بچه مدرسه ای شده بودم که در پاگرد راه پله نشسته بود و بدون اینکه بداند چرا گریه میکرد.. میگفت: خب حالا الان تو گریه کنی اون زنده میشه؟.. گفتم: ببین بودن تو این دنیا همینجوری سخته.. بودن درش برای ما تلخه.. شیرینیش زیر دندون ما نرفته و نمیره.. سرمون بهش گرم نمیشه.. تا دنیا دنیاست ما درش غریبه ایم.. آدم ها هم که فقط بلدند با بدی ها و خودخواهی شون این دنیا رو تلخ تر بکنن. حالا این وسط یکی مث علی صیاد شیرازی هم بذاره بره، خب دنیا تلخ تر میشه، نمیشه؟

اما بلند شدم... سوم تیر دستم را گرفتم به زانوهام و بلند شدم. گفتم من قوی هستم. من مثل علی صیاد قوی هستم. عاشق اگر رنگی از معشوق نگیرد در عشق خودش صادق نیست..

پ ن: محسن مومنی کتاب "در کمین گل سرخ" را بعد از سه سال تحقیق نوشته و گفته است زندگی بعد از جنگ ایشان خودش یک کتاب مفصل و مستقل خواهد بود. آیا چاپ شده؟ کسی خبر دارد؟!

  • ۹۴/۰۱/۲۲
  • دکتر یونس

نظرات (۵)

  • در محضر دوست
  • سلام عاشق اگر رنگی از معشوق نگیرد در عشق خودش صادق نیست... مسئول دارالقرآنمون نذر ایشون یکرد تا در کاراشون گشایش ایجاد بشه و میشد! اللهم الرزقنا...
    پاسخ:
    صیاد رو غربتش دوست داشتنی تر کرده.. من خیلی دوسش دارم. جزو ده نفر اول زندگی منه..
  • عاشق کوهستان
  • به به ... روحشون شاد
    پاسخ:
    ان شالله روحش قرین رحمت پروردگارش باشه..
    وبلاگ قشنگی دارید....خوشحال میشم سر بزنید بهم...
    سلام از وب دکتر احمدی وبتون رو پیدا کردم خیلی خوبه که این خط،فکری تون هستش من اسم ایشون رو شنیده بودم ایا همین شخصی هستن که انگار از زمان  شهادتشون اطلاع داشتن؟؟به هر حال روحشون شاد میخک سرخ هم لقب یکی از شهدای اصفهان هست که خیلی دوست داشتنی هستن پیشنهاد می‌کنم یه سرچی بکنید ایشون رو هم بشناسید و دربارشون مطلب بگذارید اسمشون هشهید مسعود آخوندی هست تک پسر خانواده  دانشجوی نخبه ی رشته مکانیک صنعتی اصفهان« یاعلی»
    پاسخ:
    شهید صیاد شیرازی که خیلی معروفه. کتابش رو بخونید قشنگه. حالا چرا میخک سرخ؟
    سلام، خدا قوت ، این لقب بر می گرده به یه خواب که مادر شهید مسعود آخوندی می بینن ، ایشون خواب می بینن که یه حاج اقایی یه دسته گل سفیدمیخک بهشون میدن که وسط اون دسته گل سفید یه گل میخک سرخ هم هست ، و می فهمن که باردار هستن .
    پاسخ:
    سلام. چقدر قشنگ. پ ایشون ازین شهیدان که از اولش ترگل و ورگل و گل بودن! خوش به سعادت مادرش

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">