بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

  • ۰
  • ۰

مشرکین در عصر جاهلیت در عین شرکشان،منتظر بودند ماه رجب بیاید تا حوائجشان را از خدا بخواهند!.. خداوند هیچ قومی را در ماه رجب عذاب نکرد و خشم الهی در این ماه شامل حال احدی نشده ...

خیلی اتفاقی سمت خدای شنبه رو دیدم. همیشه برام سوال بود که چرا ما طبق نظر امام معصوم، در هر زمان و مکان خاص به یک روش خاص و دستور امام باید یک ذکر یا نماز رو بخونیم.  خوب جواب هایی هم شنیده بودم . معروف ترینش همون مثال تلفنه. مثل اینکه تا شما یک شماره "مشخص و صحیح" رو نگیرید با مخاطب مورد نظر خودتون نمیتونید ارتباط برقرار کنید. و خب کی از امام معصوم داناتر و عالم تر و هادی تر. بعد هم که من کلن به رفرنس معتبر اعتقاد دارم. کار باید اصولی و صحیح  باشه.  ولی جواب استاد میرباقری کلن منو نابود کرد. دیگه به این جاش فکر نکرده بودم.  قیافه ام شبیه موسی بود که گیج حرفهای خضره..

خدا به حاج آقا میرباقری سلامتی و عزت بده .. به ما هم توفیق بده.. این دو تا شنبه اخیر رو راجب "ذکر" صحبت کردند. متن و صوتش در سایت سمت خدا هست. اما این تیکه جواب سوالم رو برداشتم هی بخونم تا دلم روشن شه..  یعنی الان خیلی خوشحالم ..خیلی..

"خودتان را در معرض رحمت قرار بدهید . رجب  ماه استغفار امت من است یعنی خدای متعال یک فضایی را به تبعیت نبی اکرم ماه امیرالمومنین است به شفاعت امیرالمومنین آماده کرده که رحمت خاص خدا در این ماه رحمت رحیمیه‌ی خدا رحمت خاص جاری است شما خودتان را در معرض رحمت قرار دهید راهش چیست؟ زیاد این استغفار را بگویید اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ از خدای متعال طلب استغفار و طلب توبه بکنید پس ماه ماه استغفار است چون محیط محیط رحمت است رحمت خدا جاری است اگر ما استغفار کنیم آن رحمت ما را می‌گیرد و هم مورد مغفرت قرار می‌گیرم پاک می‌شود گذشته‌ی ما هم خدای متعال رجوعی به ما می‌کند.

 اسئله التوبه یعنی خدای متعال به ما رجوع بکند خدای متعال وقتی ما غفلت کردیم خدای متعال ممکن است از ما اعراض بکند خدای متعال رجوعی به ما بکند این توبه‌ی خدای متعال موجب احیا قلب انسان است فَأَحْیِهِ بِتَوْبَةٍ مِنْکَ (مناجات خمس عشره، مناجات التائبین) قلب وقتی مرد خدای متعال باید یک رجوعی یک توجهی به این قلب بکند دوباره حیات در این قلب جاری می‌شود این ذکر استغفار آثار بسیار فراوانی دارد یکی اش این است که در قرآن آمده است بیان حضرت نوح سلام الله علیه به قومش فرمود «اسْتَغْفِرُ‌وا رَ‌بَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارً‌ا» (نوح/ 10) از پروردگار خودتان طلب مغفرت بکنید که او غفار است نتیجه اش چه است؟ « یُرْ‌سِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَ‌ارً‌ا» (نوح/ 11) آسمان فراوان بر شما رحمتش را نازل می‌کند هم رحمت ظاهری است که همین باران است هم برکات سمائی است برکات معنوی است ‌«وَیُمْدِدْکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ» نوح /12) اگر اهل استغفار بودید خدای متعال شما را با مال و فرزند کمک می‌کند لذا در روایات دارد البته چندین دستور دارد در روایات ما آن هایی که فرزندشان تاخیر افتاده و خدا به آن‌ها فرزندی نداده که انشاء الله خدا به همه عطا می‌کند در روایات دستور استغفار دادند مثلا یک سال سحرها استغفار بکنید موانعش رفع می‌شود آن وقت خدای متعال ممکن است یک نسل خیلی پاکی هم به آدم بدهد «وَیُمْدِدْکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارً‌ا» نوح /12)

 یک نکته هم عرض می‌کنم ذِکْرُکُمْ فِی الذَّاکِرِینَ یک معنایش همین است وقتی امام اجازه‌ی استغفار می‌دهد این که می‌گویند ذکر اجازه می‌خواهد معنایش این است می‌خواهند بگویند یک کاری شما می‌کنید یک کاری استاد می‌کند کار اصلی را او می‌کند او مراقب شما است و در ذکر شما می‌دمد نفس او ذکر شما را ذکر می‌کند این نسبت به معصوم درست است شاید ذِکْرُکُمْ فِی الذَّاکِرِینَ معنایش همین است. اذن را امام داده فرموده روزی هفتاد مرتبه این طوری استغفار کنید آن در انسان دمیده می‌شود اثر ذکر امام، امام حمایت می‌کند وقتی شما استغفار می‌کنید آن پشتیبانی آن نفسی که امام می‌زند آن لطف و شفاعتی که می‌کند می‌دمد در ذکر شما. ذکر شما را ذکر می‌کند آن وقت این اذکار در ماه‌ها اجازه‌ی خاص دارد چون اجازه‌ی خاص دارد انسان به اذن معصوم چون دستور دادند مثل نماز ما نماز را اگر بخوانیم از پیش خودمان رشد نمی‌آورد ولی چون می‌گوییم پیامبر فرمودند طبق دستور پیامبر می‌خوانیم ‌«وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِ‌ی» می‌شود ذکر این اذکار هم همین طور است فرمودند این طوری ذکر بگویید می‌گوییم از پیش خودمان هم خیلی ذکر اختراع نکنیم اثر دارد. مرحوم فیض نقل می‌کنند از بعضی گفتند مواظب باشید دروغ نگویید اگر حالتان حال استغفار نیست نگویید استغفرالله بگویید اللهُّم الغفِر لِی نگویید استغفار می‌کنیم بگویید خدا من را بیامرز این‌ها حرف است وقتی نبی اکرم اجازه دادند فرمودند بگویید اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ بگویید این‌ها اخبار نیست که دروغ باشد این‌ها انشاء است ما با این کار داریم استغفار می‌کنیم نمی‌خواهیم خبر دهیم که خدایا من استغفار کردم دروغ شود همین چیزی که فرمودند تغییرش ندهیم نه این حال من نیست. اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ و اثر هم دارد.
وقتی اذن امام اذن نبی اکرم این که حضرت فرمودند این ماه ماه استغفار امت من است یعنی من کار دارم می‌کنم نفس را من می‌زنم من شفاعت می‌کنم ماه امیرالمومنین است. امیرالمومنین سلام الله علیه پشتوانه‌ی این استغفارها است.."

پ ن: بعد یک عمری یک نهج البلاغه هدیه دادم به کسی و یک صفحه حس و حالم را نوشتم برایش از اولین باری که سال79 نهج البلاغه را گرفتم توی دستهام. شبش برای اولین بار در عمرم خواب آقا امیرالمومنین را دیدم. خواب خود خودش، نه خواب حرمش. مثل این بچه های سه پیچ مرتب از آقا سوال میکردم آنجای تاریخ دقیقا چی شده؟ زمان شما این قضیه دقیقا چطوری بوده؟ بعد آقا با حوصله و لبخند میگفت حالا بریم... چشمهاش را میگذاشت روی هم و میخندید و میگفت خب سوالت رو دوباره بپرس.. عین بابا ها بود.. عین باباها.. آنقدر صدایش نرم و قشنگ بود که اندازه نداشت..

  • ۹۴/۰۲/۰۷
  • دکتر یونس

نظرات (۷)

اقا قسمت نبود که ما با هم پیش بریم،بالاخره هر کی یه دیدگاهی داره و دیدگاه من هم با شما تضاد داشت،خلاصه اگه از من ۲۶ساله کوچکتری به عنوان برادر بزرگتر برات ارزوی موفقیت دارم و اگه من از شما کوچکترم که حلالمون کن،ما کوچیک شماییم،ما فردا عازم منطقه مرزی هستیم،جهت حفاظت،برامون دعا کنید،تا الان ۲نفر از رفیقانم شهید شدند و تحمل مسئولیت چند جوان دیگر خیلی برام سنگین شده،راستش الان در عجبم از نسل قدیم،یه جوان۲۵ساله فرمانده لشکر بود،من با ۵تا سرباز دارم دق میکنم،دعا کنید ،خیلی نیاز دارم،یا علی
پاسخ:
من از شما بزرگترم. ارادتمندیم. هوای سربازای مملکت رو داشته باش. و هوای مرزهای مملکت رو. توکل برخدا و توسل به فرمانده کل قوا  امیرالمومنین رو فراموش نکنید. لطفا شهید نشید و مملکت رو بدست تیم مذاکره کننده نسپارید! این توصیه ی من به عموم جوان ها و مدافعین حرمه!
سخنرانی استاد میرباقری ساعت 6صبح روز 5 آبان سال90 از شبکه سه سیما بود که ایشان بر اثر فوق العاده نماز جناب جعفر طیار در حل مشکلات و رفع حاجات تاکید داشتند و نحوه خواندن این نماز را توضیح میدادند.میفرمودند بزرگان از نماز جناب جعفر طیار تعبیر به "کبریت احمر" یعنی "گوگرد سرخ" کرده اند و منظور شیئی نادر و گرانبهاست! و در سیره بزرگان هست که خواندن نماز جناب جعفر طیار ، جزء برنامه های روزانه شان بوده است!جناب جعفر طیار(ع) برادر حضرت علی(ع) و پسر عموی حضرت پیامبر(ص) بود که در جنگ موته(جنگ با رومیان) دو دست مبارکشان قطع شد و به شهادت رسیدند. حضرت پیامبر(ع) پس از شنیدن جریان شهادت جناب جعفر طیار(ع) به خانه ایشان رفتند و به یتیمانشان محبت کرده و فرمودند: خداوند به ازاء دو دست قطع شده پسر عمویم ، جعفر(ع) ، دو بال به او دادند که با آنها در بهشت پرواز میکند و از آن زمان لقب ایشان ، طیّار به معنی (همواره در حال پرواز) شد! السلام علیک یا جعفر بن ابیطالب!
پاسخ:
خب من این نماز رو طبق مفاتیح و دقیقا با همون دستورالعمل هر دو نوعش انجام دادم ولی نتیجه ای نگرفتم!!
مرحوم شهید دستغیب(ره) در کتاب گناهان کبیره میفرمایند که نماز یک کالبد دارد و یک روح.کالبدش همین رعایت دقیق احکام فقهی در نماز است و روحش حضور قلب در نماز.چه بسا کالبد نماز در بهترین حالت باشد ولی روحی ضعیف داشته باشد! شما هم که نماز جناب جعفر (ع) را دقیقا طبق مفاتیح خوانده اید کالبد آنرا اصلاح کرده اید ولی روح نماز در خشیت و خشوع و شکستگی و فناء از خود و عمل خود و نماز خود است و تمام امید و اتکاء و توجه باید به خداباشد!گاها انسان نمازی میخواند و از نماز خودش رضایت دارد ولی این نماز در نهایت شرک و خودپرستی است چون فرد به نماز خودش استقلال داده و دچار منیت و عجب شده استان الله عند منکسره القلوب: خدا در قلبهای شکسته است یعنی قلبی که از منیت و خود را در میان دیدن و خود و خدا دیدن بشکند(که جایی که دریاست من کیستم   گر او هست حقا که من نیستم)من هیچم نمازم هیچ است علمم هیچ است هر چه است خداست لااله الا الله یعنی در عالم غیر از خدا توجهگاهی نیست
پاسخ:
اجازه هست مخالفت کنم؟ خوب طبیعیه که من نمیتونم مثل آیت الله بهجت نماز بخونم. اما آیا نباید به اندازه نماز خودم اثری ببینم؟ خب یک عارف و عاشق و بنده ی مومن به اندازه نماز خودش رشد میکنه و بالا میره. من هم باید به اندازه نمازم رشد کنم یا بهره مند بشم. پس چرا مال من صفره صفره؟ اگر قراره هیچوقت هیچ فایده ای نداشته باشه پس چرا تو مفاتیح نوشته میشه و برا همه توصیه میشه؟ خب یک دستورالعمل خصوصی باشه برا خواص!
آیا حیات ما محدود است به هفتاد هشتاد سال عمر این دنیا که میخواهیم استجابت همه دعاهایمان را در این دنیا ببینیم! پس دنیای دیگر و حیات ابدی برای چیست! شاید ما از خدا چیزی بخواهیم محدود ولی خدا بهترش را در دنیای دیگر به ما بدهد که نامحدود است!( فَمَا أُوتِیتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَمَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ وَأَبْقَىٰ لِلَّذِینَ آمَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ)( أَفَمَنْ وَعَدْنَاهُ وَعْدًا حَسَنًا فَهُوَ لَاقِیهِ کَمَنْ مَتَّعْنَاهُ مَتَاعَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا) اصل کاری آن طرف است و این دنیا برای مومن زندان است و برای کافر بهشت است باید انتظار راحتی ها و لذتها را برای آن دنیا نگهداریم به قول شهید حاج احمد کاظمی: "ما اهل اینجا نیستیم"گاها خداوند با حکمت خود ، بسطی به سالک میدهد و درها به رویش گشوده میشود و گاها قبضی رخ میدهد و در ظاهر درها بسته میشوند لذا در زمان بسط باید شکرگزار بود و در وقت قبض ، صبوری پیشه کرد و استقامت نمود و امیدوار به رحمت واسعه الهی بود(مرا امید وصال تو زنده میدارد    وگرنه هر دمم از هجر توست بیم هلاک) (فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ)
پاسخ:
من همه ی اینها رو میدونم و قبول دارم. اما آیا خدا ما رو خلق کرده تا در این دنیا فقط زجر بکشیم. در دامن سختی ها زندگی کنیم. نع . مگه خدا بیماره؟ خداوند رب و پروردگاره. من دارم قرآن رو با دقت میخونم. چندجا مثلا سوره بقره،خدا خودش میگه من برای شما آسانی میخوام. خدا میگه من میدونستم شما نمیتونید شرایط سخت رو تحمل کنید ،حکم سخت رو برداشتم. یا مرتب میگه ان مع العسر یسری. فان مع العسر یسری.. من فکر میکنم چون ما و به خصوص روحانیت ما در این عصر جدید راه حل رو بلد نیست و نمیدونه چطور باید درین دوره آخرالزمانی زندگی کرد فقط میگه همینی که هست. صبر کنید.
وقتی انسان دعایی میکند یا نمازی میخواند و آن حاجتی که دارد برآورده نمیشود به چند نکته توجه داشته باشد:-در وقت دعا حال انقطاع داشته باشد یعنی از غیر از خدا از هر چیزی قطع امید کند - آن حاجتی که من دارم آیا به صلاح من است که همین حالا برآورده شود یا صلاح آن است که بعدها برآورده شود و یا اصلا برآورده نشود؟ بچه ای که گلودرد دارد و از مادرش بستنی میخواهد و مادر  از روی عشق و دلسوزی به خاطر گلودردش به بچه بستنی نمیدهد آیا بچه باید از مادرش دلگیر شود یا باید اختیار را به مادرش بدهد که عالمتر و دلسوزتر از خود بچه به اوست! ما هم گاها چیزی از خدا میخواهیم که اصلا و یا فعلا به صلاحمان نیست و ما از آن بی خبریم ولی خداوند با علم مطلقش از آن خبر دار است. عَسَىٰ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ-گاها خداوند با بعضی از کاستی ها ما را آزمایش میکند و یا به اصطلاح پخته تر میکند: وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ
پاسخ:
اصلا بحث حاجت نیست. بحث کل زندگی و حیاته. بحث آرامش و رضایت از زندگیه. الان حتی روحانی های خوب ما هم چون "راه حل" زندگی در شرایط پیچیده ی جدید رو نمیدونن یا پیدا نکردن(برعکس فقه شیعه که با شرایط جدید هم خودش رو وفق میده و پویاست) فقط دارن به ملت و مومنین میگن: تحمل کنید. زندگی یعنی سختی. یعنی بدبختی. یعنی همین که داریم. آخه مومن حداقل بگو ما راه حلش رو بلد نیستیم. اما اینم اون زندگی نیست که اسلام برا ما میخواد. مگه استغفرالله خدا مثل آدم هاست یا سادیسم داره که فقط آدم ها رو بچزونه و در کوره مشکلات کباب کنه؟..ما راه حل خوب زندگی کردن رو نمیدونیم. وگرنه اسلام و خدا سعادت و خوشبختی ما رو میخوان حتی در این دنیا.
و کلام آخر اینکه در سلوک معرفتی قرار نیست سالک چیزی به دست بیاورد بلکه باید رفته رفته همه تعلقاتش را از دست بدهد و در نهایت به فناء فی الله برسد تا به بقاء بعد از فناء نائل شود (کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ) (کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ و َیَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ) و به فرموده علامه طباطبایی(ره): من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم    او که میرفت مرا هم به دل دریا بردتوحید یعنی به آنجایی برسیم که خودی در میان نبینیم و فقط خدا را ببینیم و موحدین واقعی حیا میکنند که از خدا چیزی بخواهند چه برسد که به عدم استجابت دعایشان اعتراض بکنند! (حلقه ای بر گردنم افکنده دوست    میبرد هرجا که خاطر خواه اوست/ سعدی! رضای دوست طلب کن ، نه حظ خویش    عبد آن کند که خواست پروردگار اوست) و از بعضی از بزرگان نقل شده است که اگر امر خود خدا نبود که ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ ما ابدا لب به دعا نمی گشودیم چرا که تسلیم خواسته اوییم و این دعا کردن هایمان صرفا به خاطر عمل به دستور خداست که ادْعُونِی نه انتظار استجابت از طرف خدا!: (حافظ ! وظیفه تو دعا گفتن است و بس     در بند آن نباش که نشنید یا شنید)
پاسخ:
من خودم تا یه سالی خواسته های زیاد و متفاوتی اعم از خصوصی و عمومی داشتم که براش با برنامه ریزی دعا میکردم.. اما از یه جایی به بعد دیگه خواسته هام و مطلوبات عمومی و خصوصیم برام اهمیتش رو از دست داد. صرف حرف زدن با خداست که نماز رو برام جذاب کرده. صرف تجربه و عمل کردن به دستورالعمل امام معصوم هست که برام جذابیت داره. یعنی مثلا نماز امام علی رو میخونم چون دوست دارم به اندازه 4 رکعت شبیه او باشم.. نماز حضرت حجت رو میخونم تا خیلی کم حس او را تجربه کنم. فکنم همینش هم شیرینه.
  • بنده گنهکار
  • شما پدری رو در نظر بگیرین که نسبت به فرزندش اینگونه رفتار میکنه:صبح زود اونو از خواب شیرین بیدار میکنهمیبره حیاط و نیم  ساعت نرمشش میده و دور حیاط میدوونهموقع غذا خوردن مراقبشه که پرخوری نکنهچیپس و پفک و سوسیس و کالباس و نوشابه و ... را براش نمیخرههر روز چندین ساعت باهاش درس میخونهاجازه نمیده توی کوچه ها با هرکسی رابطه داشته باشهشبها قبل از خواب مجبورش میکنه مسواک بزنه و البته زود هم بخوابههر برنامه تلویزیونی رو نگاه نکنه ...این بچه به نظر شما باید بگه که بابام مریضه و سادیسم داره و میخواد منو اذیت کنه!یا اینکه این پدر با این محدودیتهای بجا میخواد بچه اش رو تربیت کنه!بله خدا "رب" است یعنی مربی و تربیت کننده است و با اینهمه محدودیتها میخواد بنده هاش رو تربیت بکنه و رشد بده و ببره بالا و بالاتر تا اون جایی که اکبر و اصغر و عباس و قاسم و عبدلله رو در عرض چند ساعت جلوی چشماش تکه تکه کنن و سکینه و رقیه و زینبش بدون پناه بمونن تا حسین رو به اونجایی برسونه که بشه:"سفینه الحسین اسرع و  باب الحسین اوسع"که سیدعلی آقا قاضی برای موفقیت در سلوک دو راه عملی پیشنهاد بدهند"
    پاسخ:
    چی بگم. هم درسته و هم قبول دارم. حرف من چیز دیگه ای بود. ممنون از وقتی که گذاشتید و خوش بینی و امیدی که به بیمارستان دریایی آوردید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">