بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

  • ۰
  • ۰

برای فروردین 95 دور تا دور "برگه های کاهی" را با همان "قیچی دالبری" که سال 92 برای دالبرزدن گوشه ی رحل های کاغذی که برای ستاد قرآنی دکتر جلیلی خریده بودم ( نفسم گرفت از بلندی جمله!) دالبر زدم .. رنگ کاهیش بس نوستالژیک و چشم نواز بود! بعد با همان "تیغ ست توراکوستومی" که سال 93 از پرستارمان در کربلا هدیه گرفته بودم و عجیب چیز کوچک و تیز و باحال و به درد بخوریست و باهاش هم میشود مداد تراشید و هم پرتقال پوست کند و هم در ریه مریض لوله تعبیه کرد!، گوشه ی سمت چپ کاغذ را دو برش موازی نیم سانتی زدم! بعد با "ربان های رنگی" باقیمانده از کلاسهای ربان دوزی دهه 80 حاج خانم که از آن دو برش نیم سانتی گوشه ی سمت چپ کاغذها ی کاهی رد میکردم روی کاغذ گره و بعد پاپیون زدم به نحوی که ادامه ی ربان ها مثل آبشار شره بگیرند پایین و کمی پیچ وتاب بخورند!

بعد با "خط نستعلیق" شعری از " سلمان هراتی " را نوشتم روی برگه: سلام بر آنان / که در پنهان خویش/ بهاری برای شکفتن دارند/ و میدانند هیاهوی گنجشک های حقیر/ ربطی با بهار ندارد/ حتی کنایه وار!/ بهار/ غنچه ی سبزی ست / که مثل لبخند باید / بر لب انسان بشکفد/ بشقابهای کوچک سبزه/ تنها یک "سین"/ به سین های ناقص سفره می افزاید/بهار کی میتواند / اینهمه بی معنی باشد؟/ بهار آن است که خود ببوید/ نه آن که تقویم بگوید!/ باور کنیم/ دستهای بهار آور امام را/ بهار / ادامه لبخند اوست..

این عیدی من بود به دیگران! حیف بود بچه های بیمارستان دریایی بی نصیب بمونن!

برای بار چهارم یا پنجم مجموعه کامل شعرهای سلمان هراتی/ چاپ نشر دفتر شعر جوان رو خوندم.. بعضی تعابیرش بی نظیرند.. مثل "جمهوری گل محمدی".. "سال قحطی چشم تو"..  من کلن با شعر سپید و نو نمیتونم ارتباط برقرار کنم اما سلمان در این زمینه بی نظیره، معجونی از لطافت سید مرتضی آوینی + صراحت و تیز بینی علیرضا قزوه + پاکی و آرامش سید حسن حسینی+ نسیم+ شبنم+ عسل+ پروانگی .. بعضیا انگار شعر نمیگن، معجزه میکنن.. چقدر انسان حسرت میخوره وقتی همچین استعداد ناب و پاکی در اوج جوانی از دنیا میره.. خوشبختی از این بالاتر؟ شاعر باشی.. بسیجی باشی.. جبهه رفته باشی.. با شهدا زندگی کرده باشی.. بعد "قیصر امین پور" و "سید حسن حسینی" اشعارت رو جمع و منتشر کنن.. چه زجری کشیدن قیصر و سید وقتی شعرهات رو از روی برگه های خونی میخوندن. این رو قیصر تو مقدمه نوشته.. دوست داشتم همه ی شعر هاش رو مینوشتم.. سلمان به جمهوری اسلامی میگه: جمهوری گل محمدی.. این شعر رو برای وطن گفته:

کجای زمین از تو عاشق تر است/ ای چشم انداز روشن خدا../ تو را دوست دارم / و بهشت زهرایت را / که آبروی زمین است../ خدا چقدر مهربانی اش را وسعت داد/ در دورهای کویر طبس/ آن اتفاق یادت هست/ نه من بودم و نه هیچ کس/ خدا بود و گرد باد/ بگذار گریه کنم/ نه برای تو/ نه نه نه! بل برای عاطفه ای که نیست/ و دنیایی که انجمن حمایت از حیوانات دارد/ اما انسان پابرهنه و عریان میدود.. / دنیایی که در حمایت از نوع خویش گاو شده است../ انسانی که راه کوره های مریخ را شناخته است اما هنوز/ کوچه های دلش را نمیشناسد/ در این برهوت غول پرور/ وطن من آه ای پوپک مودب/ مظلومیت تو اجتناب ناپذیر است...

باید به آن طایفه پشت کرد/ که دل خورشید را شکستند..

صبح / انعکاس لبخند توست../ ای پهناوری که عشق و شمشیر را / به یک بستر آوردی/ دنیا نمیتواند بداند / تو کیستی.

سال قحطی چشم تو.. /و لبخندت گذرگاهی است/ که میتوان به فتح پی برد.

سبزتر از جنگل/ هیچ وسعتی بهار را نسرود/ و سرخ تر از شهید/ هیچ دستی در بهار / گلی نکاشت/ بهار تعجب سبزی ست / در چشمهای خاک../ ما سال های زیادی  بهار را به گره زدن سبزه دلخوش بودیم و هیچ نگفتیم/ ما امروز / وارث دل حقیری هستیم که ظرفیت تفکر ندارد/ بیا تا دلمان را بزرگ کنیم/ میترسم/ آجیل ها غافلمان کنند!

هرگلی را که میدیدم/ از دستهای تو آغاز میشد../ دریغا تو رفتی!/هراسی ندارم، مهم نیست ای دوست/ خدا دستهای تو را / منتشر کرد..

تعارف کردی دوستمان داری/ در نامه ای/ در پاکتی که به تمبری از آسمان خراشهای واشنگتن/ آلوده بود../ وطن سید بزرگواری ست که با دستاری سبز/ چون موجی در سواحل طوفانی/ حماسه میخواند/ اینجا همه امام را دوست دارند/ و امام همه را دوست دارد../ با قلبهامان نگاه میکنیم/ و سپس عشق/ و سپس رنج و صبر/ و خم شدن در خون خویش/ و بدینسان/ ما برای گسترش عشق / به دنیا می آییم/ و از دنیا می رویم.

و اون شعری که برای حضرت مهدی(ع) گفته که من فقط میتونم باهاش گریه کنم و توان نوشتنش رو ندارم..

  • ۹۵/۰۱/۲۲
  • دکتر یونس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">