بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

  • ۰
  • ۰

متن نامه آیت‌الله کاشانی به مصدق در روز 27 مرداد 32، درست یک روز قبل از کودتای 28 مرداد:

"حضرت‌ نخست‌ وزیر معظم‌ جناب‌ آقای‌ دکتر مصدق‌ دام‌ اقباله"‌ 

عرض می‌شود، اگر چه امکاناتی برای عرایضم نمانده ولی صلاح دین و ملت برای این خادم اسلام بالاتر از احساسات شخصی است و علی‌رغم غرض‌ورزی‌ها و بوق و کرنای تبلیغات شما، خودتان بهتر از هر کس می‌دانید که همِّ و غم در نگهداری دولت جنابعالی است، که خودتان به بقاء آن مایل نیستید. 

از تجربیات روی کار آمدن قوام و لجبازی‌های اخیر بر من مسلم است که می‌خواهید مانند سی‌ام تیر کذایی یک بار دیگر ملت را تنها گذاشته و قهرمانانه بروید. حرف این جانب را در خصوص اصرارم در عدم اجرای رفراندوم نشنیدید و مرا لکه‌ حیض کردید. خانه‌ام را سنگباران و یاران و فرزندانم را زندانی فرمودید و مجلس را که ترس داشتید شما را ببرد بستید و حالا نه مجلسی است و نه تکیه‌گاهی برای این ملت گذاشته‌اید. 

زاهدی را که من با زحمت در مجلس تحت‌نظر و قابل کنترل نگاه داشته بودم با لطایف‌الحیل خارج کردید و حالا همانطور که واضح بوده درصدد به اصطلاح کودتا است. اگر نقشه شما نیست که مانند سی‌ام تیر عقب‌نشینی کنید و به ظاهر قهرمان زمان بمانید، و اگر حدس و نظر من صحیح نیست که همانطور که در آخرین ملاقاتم در دزاشیب به شما گفتم و به هندرسن هم گوشزد کردم که آمریکا ما را در گرفتن نفت از انگلیسی‌ها کمک کرد و حالا به صورت ملی و دنیاپسندی می‌خواهد به دست جنابعالی این ثروت ما را به چنگ آورد. و اگر واقعاً با دیپلماسی نمی‌خواهید کنار بروید، این نامه من سندی در تاریخ ملت ایران خواهد بود، که من شما را با وجود همه بدی های خصوصی‌تان نسبت به خودم از وقوع حتمی یک کودتا به وسیله زاهدی که مطابق با نقشه خود شماست آگاه کردم، که فردا جای هیچ‌گونه عذر موجهی نباشد. اگر به راستی در این فکر اشتباه می‌کنم با اظهار تمایل شما، سیدمصطفی و ناصرخان قشقایی را برای مذاکره خدمت می‌فرستم، خدا به همه رحم بفرماید. ایام به کام باد.

سیدابوالقاسم‌ کاشانی/ 27 مرداد 1332

و پاسخ مغرورانه مصدق به نامه آیت‌الله کاشانی. مصدق‌ در پاسخ‌ نامه ی آیت الله فقط دو جمله نوشت: 

27 مرداد ماه‌ مرقومة‌ حضرت‌ آقا توسط‌ آقای‌ حسن‌ سالمی‌ زیارت‌ شد "اینجانب‌ مستظهر به‌ پشتیبانی‌ ملت‌ ایران‌ هستم." والسلام. دکتر محمد مصدق


و فردای آن روز کودتا اتفاق افتاد...

#هزینه_اعتمادmosadeq

  • ۹۶/۰۵/۲۸
  • دکتر یونس

نظرات (۲)

و ملتی که کتاب نخواند و از تاریخ عبرت نگیرد ناگزیر از تکرار تاریخ!!!!!
مستظهر به پشتیبانی ملت ایران !!!!!!
پاسخ:
:(
روی مصدق رو سفید کردن بعضیا.. باور کن مصدق شرافت و ایمانش بیشتر از  بعضی هاست. دست اندازی به بیت المالش هم کمتر از نجومی بگیرها... سفر خارج از کشور رو با هزینه خودش میرفت. نه مثل تیم مذاکره دارو دسته نیویورکی ها که تو هتل های پنج ستاره اروپا سه سال خودشون رو کشتن و برجام رو به ارمغان آوردن!!
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** ***** ***** **** ******** ** ***** ***** ** ** *** ****** ** ** ***** ***** ** ***** **** **** **** ***** *** *** *** *** **** ****** ***** ****** **** ****** **** **** *** ****** ****** **** *** ** ***** ** ** *** ** ***** ******* **** ****** **** ********** ** ** *** ***  *** ***** ***** **** ****** *** ******* ******* ****** ***** *** ** **** ** **** **** ****** **** **** ***** ******** ***** **** ** **** ***** ****
پاسخ:
سلام بزرگوار. الحمدلله. شما خوبین؟ بله موافقم هر دو طرف مقصرند اما نه بر اساس گفته ثریا.. مستند در برابر طوفان رو دیدید؟ اون خیلی جامع و خوب و علمی حوادث 1310 تا 1357 رو بازخوانی میکنه. بالاخره باید وسط متون مختلف گشت و خوند تا حقیقت رو پیدا کرد. کل قضیه عبرت آموزه. اینها رو بخونید:

اصل قصه آیت الله کاشانی در اسناد جدید وزارت خارجه آمریکا چیست؟!
🔹 پنج شنبه ی گذشته وزارت خارجه ی آمریکا اسناد محرمانه ی مهمی از وقایع کودتای ٢٨ مرداد علیه دولت مصدق انتشار داده است. این جزوه که بالغ بر ١٠٠٠ صفحه است، جدا از تحلیل های  تاریخی بسیار جذاب که نماد دیپلماسی قوی و فنّی آمریکایی ها در طول اتفاقات است، حاوی نکاتی در مورد اختلاف مصدق و آیت الله کاشانی است.
🔹اصلاح طلبان بی آنکه متن گزارش را خوانده باشند، از خبری که از صدای آمریکا شنیده اند شروع کرده اند به هجمه علیه آیت الله کاشانی. به علت همراهی با آمریکایی ها در کودتا علیه مصدق!! 
🔹اصل قصه اما: 
در تمامی این هزار صفحه، حتی در یک مورد هم از همراهی آیت الله کاشانی با آمریکایی ها در کودتا سخن نرفته. تنها جایی که تازه به نقل از زاهدی مطالبی آمده، مربوط به ١١ ماه پیش از کودتا است و اتفاق نظر آیت الله کاشانی و حزب توده، برای برکناری مصدق! جریانی که در نهایت به هنگام کودتا از مصدق حمایت کرد. همین و تنها همین!
 
مصاحبه آیت الله کاشانی با روزنامه مصری 3 هفته پس از کودتا: (اینکه چقدر این مصاحبه و ترجمه و تقطیع جملات معتبره بماند)
🔹آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی، کمتر از ۳ هفته پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سرنگونی دولت محمد مصدق در گفتگو با روزنامه مصری اخبار الیوم دیدگاه های خود را درباره دولت مصدق و کودتای ۲۸ مرداد تشریح کرد.
🔹وی در پاسخ به سوال اخبار الیوم مبنی بر اینکه به‌نظر شما بزرگ‌ترین اشتباه مصدق کدام است؟ گفت: «پایمال کردن قانون اساسی و عدم اطاعت از اوامر شاه». او هم‌چنین اشتباه بزرگ مصدق را تلاش برای برقراری جمهوریت شمرد و گفت: «مصدق برای برقراری جمهوریت می‌کوشید. او شاه را مجبور کرد ایران را ترک کند؛ اما شاه با عزت و محبوبیت چند روز بعد برگشت. ملت شاه را دوست دارد.»
🔹کاشانی در جواب روزنامهٔ مصری که پرسیده بود آیا عقیده دارید مصدق مستحق همین سرنوشتی بود که به او رسید؟ گفت:«خداوند عادل است و آنچه امروز بر مصدق گذشته ‌است نتیجهٔ عدل خداوندی است.» وی هم‌چنین در این مصاحبه مصدق را به مرگ محکوم کرد: «این مصدق راه را گم کرده و مستحق چنین عاقبتی بوده‌است. تمام هم و غم او این شده بود که مردم فریاد بزنند زنده باد مصدق. مصدق به من و کشورش خیانت کرد. طبق شرع شریف اسلامی مجازات کسی که در فرماندهی و نمایندگی کشورش خیانت کند مرگ است.»
🔹آیت الله کاشانی در ادامه این گفت و گو، محمد مصدق را به داشتن جنون متهم کرد: «مصدق برای کشور کاری نکرد. نه یک خرابی را تعمیر کرد نه خیابانی را افتتاح کرد نه خزانه را نجات داد و نه ملت را متحد ساخت. حتی در مورد نفت که او ادعا داشت صاحب فکر ملی ساختن می‌باشد اگر این اتحادی که من در صفوف ملت بوجود آوردم نبود هرگز ملی نمی‌شد. او خیانت کرد. به من و کشور خیانت کرد. قبل از اینکه من با مصدق مخالفت کنم، ملت با او بود ولی پس از اینکه من با او مخالفت کردم ملت از دور او پراکنده شدند.مقام و کرسی صدارت مصدق را مسحور کرده بود. او دستخوش نوعی جنون شده بود.»
🔹آیت الله کاشانی روی کار آمدن دولت کودتا را «سبب مسرت» دانست و ضمن تبریک به زاهدی گفت:«جای مسرت است که دولت جناب آقای زاهدی که خود یکی از طرفداران جبهه ملی بوده، تصمیم دارند که شرافتمندانه از حیثیت و آبروی ایران دفاع نموده و در راه صلاح و افق ملت حداکثر فداکاری را بنمایند.»
🔹آیت الله کاشانی هم‌چنین در این مصاحبه گفت: «من از ژنرال زاهدی مادام که به منفعت ایران قدم برمی‌دارد پشتیبانی می‌کنم… هر وقت که نظرم برسد او بر خلاف مصلحت ایران عمل می‌کند با او مخالفت می‌کنم. تا این لحظه راجع به کار او نمی‌توان قضاوت کرد.»
🔹سرانجام حمایت های کاشانی از دولت کودتا به کجا انجامید؟ دو روز پس از کودتا نیز آیت الله کاشانی و زاهدی با یک‌دیگر در منزل آقای مقدم در دزاشیب ملاقات کردند.این ملاقات‌ها تا مدتی ادامه داشت. جریان دیدارهای ۳۱ شهریور، ۱۸ مهر، ۲ آبان و ۲۳ آذر سال ۱۳۳۲ در مطبوعات آن دوره درج گشته‌اند.
🔹اما آیت الله کاشانی در دوران زاهدی به مرور خانه نشین شده و لب به شکایت گشوده و گفت: «آزادی جز برای عمال انگلیس نیست. مطبوعات و نشریات ملی هیچگونه اظهار عقیده ندارند و همه توقیف‌اند. بسیاری از میلیون و آزادیخواهان متدین در زندان‌ها بسر می‌برند. این اختیارات را چه کسی به آقای زاهدی داده که این دیکتاتوری شدید و قرون وسطایی را با مردم شریف ایران می‌نماید؟» «حیف که رادیو در اختیار من نیست که از افکار مردم و احساسات پاک این ملت استفاده کنم.»
🔹آیت الله کاشانی در ۱۰ دی ۱۳۳۴ بازداشت و در سلول مجاور محمد مصدق در لشکر زرهی تهران محبوس شد..
جل الخالق!
اگر دست کاشانی با زاهدی تو یه کاسه بود چرا شب قبل کودتا برای مصدق نامه نوشت و اون رو از خطر کودتا آگاه کرد؟! چرا خودش هم توسط زاهدی محبوس شد؟! اینها سوالاتیه که بالاخره آدم رو قانع نمیکنه به خبر روزنامه مصری و خاطرات ثریا و دیگران.. هرکسی از ظن خود شد یار من! یا دشمن من! .. نامه ی خودش هست، و به نظرم از هر سند و مدرکی شفاف تره.. الله اعلم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">