بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

  • ۰
  • ۰

روز میلاد حضرت عیسی (درود خدا بر او باد) بر شما مبارک.

دقیقا به مدت 14 سال، از سال 1380 به دنبال (این) قطعه قرائت مجلسی سوره مریم بودم.. از زیبایی این قطعه و شگفت انگیزیش شنیده بودم.. معلم عربی داشتیم که اهل دل بود و برای چشمهای  کنجکاو جویای نکات تستی و کنکوری حرفهای دیگری هم داشت. یک روز قصه ی قرائت مجلسی سوره مریم رو گفت . اینکه چطور قرائت این آیات  اتفاق افتاد و بعضی در اون مجلس از شنیدن آیات و صدای قرائتش بیهوش شدند.. بعدها عبدالباسط باز هم این آیات رو خوند اما هیچوقت حس و حال اون مجلس تکرار نشد.. 

بعدها شعر سپید عاشقانه ای خوندم با این مضمون  که شاعر به معشوقش میگفت :

" تو،

سوره ی مریمی

با صدای عبدالباسط..."

میتونستم دنبالش نگردم؟اون هم من؟!  پیداش کردم.. و بارها و بارها و بارها گوش دادم.. این قطعه از تلاوت دقیقا به تولد حضرت عیسی (علیه السلام ) اشاره میکنه.. من حس میکنم دقیقا اونجا ایستادم و صدای حرف زدنِ خدا با حضرت زکریا(علیه السلام)  و حضرت مریم (سلام الله علیها) رو میشنوم.. 

(مریم) گفت: ای کاش پیش از این مرده بودم ، و به کلی فراموش میشدم.. ناگهان از طرف پایین پایش اورا صدا زد که: غمگین مباش! پروردگارت زیر پای تو چشمه ی آبی(گوارا) قرار داده است.. سوره مریم/صفحه 305 قرآن/ اونقدر زیبا و زنده میخونه که انگار خود خدا میگه  الّاتَحزَنی.. غمگین مباش..

حتی اگر معنی آیات رو ندونید و به اندازه من عاشق اتفاقات تاریخی و جزئیات وقایع رخ داده  و گفتگو های قدیمی نباشید، باز هم این صدای فوق العاده ، فراز و فرود های صوت اش، داستان حیرت انگیز و گفتگوی خدا با بندگان برگزیده اش زیباست. 

من هیچوقت نتونستم انجیل رو کامل بخونم. با اینکه خیلی کنجکاو بودم که یه بار از اول تا آخر همه کتابای آسمانی رو بخونم. ترم یک پزشکی تو خوابگاه، یکی از سال بالایی ها یه صلیب طلا  گردنش بود، چند ماه طول کشید تا باهاش دوست بشم و یه شب بالاخره ازش خواهش بکنم انجیلش رو بهم قرض بده تا بخونمش.. حیرت کرد! تیرم به سنگ خورد. اصلا مسیحی نبود و اون صلیب تزئینی بود! آبروم هم رفت و وقتی بچه ها فهمیدن تا چند ماه برام دست گرفتن😩😩.. بدترین قسمتش این بود که اون سال بالایی یه دختر چادری و محجبه بود! یعنی هر بار میدیدمش دلم میخواست بمیرم.. اونم دیگه اون صلیب رو ننداخت گردنش.. 

رفقا میگفتن یعنی تو ندیدی دختره محجبه و چادریه؟!چطور چند ماه فکر میکردی مسیحیه؟

منم میگفتم خب بابا حجاب تو همه دنیا و ادیان هست، به خدا من عکس زنهای یهودی رو دیدم که عبا سر میکنن و حجاب و پوشیدگیشون از مسلمونا بیشتره.. تازه دایره ی محرم و نامحرمیشون از مسلمونا خیلی سخت تره.. فکر میکنم دایی و اینا که برا ما محرمن برای اونا نامحرمن..  

خواهران مسلمان وجدانن ما رو گیج نکنید.. 😐
پ ن:اینم آدرس چند تا عکس از حجاب زنان دین های مختلف:
حجاب در قوم یهود: طلاق زنان به خاطر بلند حرف زدن!
حیا در دختران یهودی+نصاویر:
زنان باحجابی که مسلمان نیستند:
پوشش وحجاب زنان در آیین یهود:
سبک زندگی یهودیان (لِو طاهور) فرقه ای از یهودیان ارتودکس:

  • ۹۶/۱۰/۰۴
  • دکتر یونس

نظرات (۲)

سلام.. بر شما هم مبارک باشه
من هم این خاطره تون رو خوندم خندم گرفت ،،تزیینی بوده دیگه،،...پیش میاد..
ولی واقعا بعضی از مسیحیا خیلی مقیدن...من یه دوست مسیحی دارم ،، آدم مقیدیه...من اومدم دین اسلام رو براش تبلیغ کنم اونوقت دیدم چقدر  اطلاعات کمی درمورد دینم دارم...
پاسخ:
سلام. اون لینکا رو اخر اضافه کردم که بهم نخندید! میدونستید هرکی به من بخنده سوسک میشه! حالا خود دانید..  تکلیفِ 6 ماه و ضربه روحی خوردن من چی میشه؟! با احساسات من بازی شد! :)
یعنی واقعاً شما 14 سال دنبال این تلاوت می گشتی؟! اون هم تو این زمانه که یک سرچ کوچولو صدتا تلاوت برات ردیف می کنه؟!
 
به نظر من هم برخی تلاوت های مجلسی عبدالباسط انصافاً محشره. یعنی به تمام معنا محشره. من خودم با بعضی تلاوت هاش کلاً زیر و رو میشم و هیچگاه از شنیدنش سیر نمی شم. ولی به نظرم حرف اون معلم عربی شما کمی مبالغه آمیز است که بعضی ها در هنگام تلاوت او از هوش رفته باشند!

البته اینکه بعضی ها با تلاوت او در لندن و یکی از ایالت های آمریکا مسلمان شده بودند را قبول دارم و ایضاً چند اتفاق دیگر را.

حالا فکرشو بکن اگر سیستم های صوتی و تصویری زمان عبدالباسط مثل الآن بود، چی می شد و چه می کرد این مرد؟!

من سال قبل در باره تلاوت های عبدالباسط و حقی که او بر قاریان جمهوری اسلامی و قاریان امروز جهان اسلام داره یادداشتی نوشته بودم. اما نشد که تو وبلاگ بذارم. چون خیلی طولانی نوشتم. شاید بعدها خلاصه اش را توی وب بگذارم. 
تلاوت های مجلسی سوره های مریم؛ حشر، تکویر (تلاوت مالزی اش) مائده، توبه، اسرا، یوسف، نبأ، طارق، شمس، حج، قصار الصور و.... بسیار عالی اند.

درضمن، عبدالباسط تنها قاری جهان است که دو نوع ترتیل کامل دارد، تلاوت کامل 30 جزء قرآن با قرائت صوت و لحن  و کلی هم تلاوت هم های مجلسی

با این همه کریسمس تون مبارک:)
پاسخ:
سلام و رحمه الله. خب 14 سالش مداوم که نبود. سال 80 اصلا اینترنت و کامپیوتر به این معنا نبود.. بعد هم دانشگاه که کلن این قضیه رفت گوشه ذهنم. وقتی به سوره مریم میرسیدم یادم میومد که من همچین چیزی گوشه ذهنم هست! بعد باز میرفت تا دفعه و دور بعد.. تا اینکه اون شعر رو خوندم و فکر کردم دیگه حتما باید پیداش کنم. سرچ کردم و یافتمش و دیگه مرتب گوش میدم.. من خیلی تو بحر قرائت صوت و لحن و اینطور چیزها نبودم و قاری ها رو نمیشناسم. بیشتر تمرکزم رو معنی قرآن بود. با این حال حس میکنم این قرائت یه چیز فوق العاده است که حتی بی تجربه ای مثل من هم درکش میکنه.  بنویسید حتما میخونیم. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">