بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

  • ۱
  • ۰

امیر المومنین در نهج البلاغه به یکی مثل شما اینطور میگوید: "سودش برای آنان و عیب و ننگش در دنیا و آخرت برای تو باقی خواهد ماند!"...

یادآوری این ماجرا به یقین برای برخی از دوستان تلخ و ناگوار است. دوستانی که علی‌رغم هشدار‌های پی‌در‌پی دلسوزان، به آمریکا اعتماد کرده و امتیازات فراوانی را بر سر این اعتماد بی‌جا، به دشمن تابلو‌دار مردم این مرز و بوم واگذار کرده بودند، اما یادآوری این نکته از آن جهت ضروری است که شاید- فقط شاید- برای این دوستان عبرت‌انگیز و درس‌آموز باشد.
روز دوم فروردین ماه ۱۳۹۴، رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود در حرم رضوی علیه‌السلام هشدار دادند که: «فریب لبخند طرف مقابل را نخورید، به وعده‌ای که می‌دهد اعتماد نکنید، چون وقتی خرش از پل گذشت بر‌می‌گردد و به ریش شما می‌خندد. اینها اینقدر وقیح‌اند».
دیشب ترامپ برجام را پاره کرد! اما نه اینکه به نقطه قبل از برجام بازگردد! بلکه آمریکا در حالی از برجام خارج می‌شود که ده‌ها امتیاز نقد از ایران گرفته است، برنامه هسته‌ای کشورمان را نابود کرده است و نه فقط به هیچیک از تعهدات خود در برجام عمل نکرده و تحریم‌ها را که لغو آن موضوع مذاکرات بود لغو نکرده است، بلکه ده‌ها تحریم جدید هم به آن افزوده است. و به وضوح می‌توان دید که هیچیک از امتیازاتی که داده‌ایم قابل برگشت نیست و یا اینکه بازگشت آنها با دشواری و صرف هزینه‌های فراوان همراه است. به بیان دیگر، آمریکا شیره برجام را تا آخرین قطره مکیده است و حالا تفاله آن را دور می‌اندازد! 
حالا جای این سؤال است که آیا می‌توان انکار کرد، امروز که آمریکا خرش از پل گذشته است، برگشته و دارد به ریش ما می‌خندد؟!
آقای روحانی بعد از سخنان ترامپ و در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفته است که برجام را بدون حضور آمریکا ادامه می‌دهیم! و این پرسش را بی‌پاسخ گذاشته‌اند که مگر تحریم‌ها که موضوع اصلی برجام بوده و هست، برخاسته از تحریم‌های ثانویه آمریکا-Secendary Sanction- نیست و مگر نه اینکه کشورهای دیگر از ترس جریمه و تحریم‌های آمریکا حاضر به روابط تجاری با ما نبوده و نیستند؟!
و بالاخره، قرار بود اگر ترامپ برجام را پاره کرد، ما آن را آتش بزنیم. باید تفاله برجام را دور بیندازیم و به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خودمان بازگردیم و مطمئن باشیم آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
 یادداشت حسین شریعتمداری/ امروز کیهان (+)

نظر به اینکه شکست توافق با شیطان بزرگ از قبل کاملاً قابل پیش‌بینی بود در ذیل با برشمردن 49 بند به علل ناکارآمدی و غروب برجام که ریشه در ساده‌انگاری‌ها و غفلت‌های فراوان دارد به‌طور مختصر پرداخته می‌شود: 
1- ورود عجولانه به حل موضوع هسته‌ای به گمان رفع سریع تحریم‌ها.
2- اعتماد به آمریکا و غرب و غفلت از شمشیر خدعه و خیانت آنها.
3- بی‌توجهی به سوابق و تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده قبلی و نادیده گرفتن نتایج ارزشمند آنها.
4- ضعیف شمردن توان داخلی و پیوند زدن کلیه مشکلات اقتصادی به رفع تحریم‌ها و تلاش برای دستیابی به توافق به هر شکل ممکن.
5- غفلت از هشدار مهم رهبری معظم انقلاب مبنی بر «توافق نکردن بهتر از توافق بد است».
6- ناچیز شمردن صنعت هسته‌ای و معامله سخاوتمندانه بر سر آن به‌گونه‌ای که با بهت و حیرت خاویر سولانا مسئول اسبق روابط خارجی اتحادیه اروپا مواجه گردید.
7- ضعیف بودن پشتوانه کارشناسی و ناکافی بودن توان تخصصی تیم مذاکره‌کننده بویژه در حوزه اقتصادی و عدم تسلط آنها بر پازل پیچیده رفع تحریم‌ها.
8- نفوذ عوامل جاسوسی در تیم مذاکره‌کننده و هدایت مفاد توافق در جهت خواست دشمن.
9- تهیه پیش‌نویس توافقنامه از قبل توسط آمریکا و تلاش تیم مذاکره‌کننده در تکمیل پرانتزهای خالی و اکتفاء به تدوین و انتشار متن توافقنامه به زبان انگلیسی (حذف زبان فارسی) علی‌رغم عرف جاری توافقنامه‌ها.
10- غفلت از تأکیدات رهبری معظم انقلاب مبنی بر عدم اعتماد به آمریکا و در صورت انجام توافق اجرای متناظر و گام‌به‌گام تعهدات: تعلیق در برابر تعلیق، لغو در برابر لغو و برگشت‌پذیری در برابر برگشت‌پذیری.
11- توجیه غفلت از انجام راهبردهای مهم و کلیدی رهبری در طول مذاکرات.
12- عدم توازن بین داده‌ها و ستانده‌ها در مفاد برجام.
13- خودشیفتگی در مذاکره با شش قدرت جهانی و غفلت از عامل قدرتی جمهوری اسلامی ایران و نادیده گرفتن سوابق عهدشکنی طرف‌های مقابل.
14- خوشبینی به اروپا و غفلت از سیطرۀ آمریکا بر معادلات سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا.
15- خوشبینی و عدم دقت در توافق با کشورهایی که 38 سال سابقه دشمنی و توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران را دارند در حالی که عقد توافق حتی با یک کشور دوست نیز می‌بایست با نهایت دقت، شفافیت و رعایت کلیه جوانب انجام شود.
16- وجود ضعف‌های ساختاری، ابهامات و پیچیدگی‌های فراوان در مفاد برجام علی‌رغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر شفاف، صریح غیر قابل تفسیر بودن تعهدات طرفین.
17- تفکیک تحریم‌ها به هسته‌ای و غیرهسته‌ای و تأکید بر رفع تحریم‌های هسته‌ای و غفلت از بازگشت تحریم‌ها به بهانه‌های غیرهسته‌ای در حالی که کلیه تحریم‌ها و قطعنامه‌هایی که از آغاز مذاکرات هسته‌ای (سال 1382) علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال گردیده است همگی در راستای فشار بر برنامه هسته‌ای بوده است.
18- سعی در محرمانه ماندن مفاد مذاکرات تا پایان مذاکرات علی‌رغم اطلاع دشمن از مفاد توافقات و عدم استفاده از خرد جمعی نخبگان و صاحب‌نظران منتقد و دلسور نظام در طول مذاکرات.
19- غفلت از اینکه آمریکا و غرب صرفاً به مسئله هسته‌ای اکتفا نخواهند کرد و بعد از دستیابی به اهداف خود در برنامه هسته‌ای اهداف بعدی خود را جهت تسلط بر سایر عوامل قدرتی جمهوری اسلامی ایران دنبال خواهند کرد. در این رابطه مقام معظم رهبری بارها هشدار داده بودند که دشمنی آمریکا و غرب با موجودیت انقلابی نظام اسلامی است نه صرفاً بر سر موضوع هسته‌ای.
20- تصویب برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد و ارجاع نهایی شکوائیه‌ها به این شورا که آمریکا در آن از حق وتو برخوردار است و کشورهای روسیه و چین با توجه به اینکه استمرار لغو تحریم‌ها به رأی گذاشته می‌شود امکان حق وتو به نفع ایران را نخواهند داشت و در صورت مسکوت ماندن 30 روزه شکوائیه نیز طبق بند 37 برجام (مکانیزم ماشه) کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت باز خواهد گشت.
21- حفظ ساختار تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت به‌گونه‌ای که با صدور بیانیه مجدد امکان بازگشت تمامی تحریم‌ها و قطعنامه‌های صادره وجود دارد.
22- نادیده گرفتن اهمیت استراتژیک غنی‌سازی 20 درصد و موافقت با برچیدن دوسوم سانتریفیوژها و به‌ویژه زنجیره‌های مهمIR4 و IR2m با قدرت غنی‌سازی بالا و نیز موکول نمودن ساخت سانتریفیوژها به ده سال بعد.
23- پذیرفتن سخت‌ترین و پیشرفته‌ترین نظارت‌ها و بازرسی‌های مدرن و گستردۀ تاریخ هسته‌ای جهان که برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است.
24- پذیرفتن کلیه خواسته‌های هسته‌ای دشمن (خالی شدن یکجای دست جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های هسته‌ای) و مهیا شدن بستر لازم برای طرح خواسته‌های بعدی از سوی آنها.
25- موکول نمودن دستیابی به 190000 سو غنی‌سازی به سال‌های دوردست به‌گونه‌ای که بعد از 13 سال جمهوری اسلامی ایران تنها قادر به 12500 سو غنی‌سازی باشد که این مقدار قبل از انجام توافق در دسترس بوده است.
26- پذیرفتن محدودیت‌های 10، 15، 20، 25 ساله و موارد دائمی که علاوه‌بر تسلط آمریکا و غرب بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران موجبات گسترش دامنه بهانه‌گیری‌های آنها را برای سال‌های بعد فراهم نموده است.
27- افزایش راه‌های نظارت بر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به 10 مورد از جمله توسط هر یک از اعضای 1+5 و کارگروه خرید، کمیسیون مشترک، دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
28- عدم وجود هرگونه سازوکار لازم برای نظارت بر پایبندی طرف مقابل به انجام تعهدات خود علی‌رغم اعمال گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین نظارت‌های سیستمی و چندجانبه بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران.
29- استثناء کردن تصمیم‌گیری بر اساس اجماع و اکتفاء به پنج رأی اعضای کمیسیون مشترک در موضوع دسترسی.
30- گنجاندن فرآیند پیچیده دسترسی در برجام (بنده‌های 78- 74) که با حل موضوع PMD و اعمال شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین نظارت‌ها و محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران فاقد وجاهت موضوعی می‌باشد.
31- ساده‌انگاری در توافق با آمریکا و غفلت از راهبردهای فریبکارانه این کشور شامل تحریم، مذاکره، خدعه، فشار، مهار و تغییر رژیم در مواجهه با کشورهای مخالف آمریکا.
32- توجیه عهدشکنی‌ها و وضع تحریم‌های جدید توسط آمریکا و تأکید تیم مذاکره‌کننده و ریاست‌جمهوری بر زمانبر بودن تحریم‌ها که تا مدت‌ها بعد از اجرایی شدن برجام ادامه داشت.
33- حشر و نشر و معاشرت تیم مذاکره‌کننده با دشمنی که به فرموده امام علی(ع) موجبات تسلط دشمن را فراهم خواهد ساخت.
34- برخورد دوگانه تیم مذاکره‌کننده در اعلام واقعیت‌های برجام در داخل و خارج کشور.
35- غیرقابل استفاده نمودن محفظه عظیم قلب راکتور آب سنگین اراک از طریق بتن‌ریزی بر منافذ و کانال‌ها با توجیه حفظ ماهیت آب سنگین آن در حالی که مزیت اصلی راکتور IR-40  اراک که قریب 90 درصد عملیات فنی و مهندسی آن به پایان رسیده بود استفاده از اورانیوم طبیعی به عنوان سوخت به جای اورانیوم غنی شده بوده است که عکس آن اتفاق افتاده است.
36- در هاله‌ای از ابهام قرار گرفتن تکمیل راکتور آب سنگین اراک با توجه به آگاهی آمریکا و غرب از کلیه اطلاعات و مشخصات حساس راکتور مذکور و امکان سنگ‌اندازی آنها در تهیه برخی اقلام ضروری از خارج از کشور.
37- موکول نمودن خرید کالاهای با کاربرد دوگانه به جلب موافقت اعضای کارگروه خرید، کمیسیون مشترک 1+5 و کمیته ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد و اعمال نظارت هدفمند بر خرید کالا از مبدأ تا مصرف‌کننده نهایی که عملاً موجبات نفوذ و نظارت بیگانگان بر کنترل خرید کالاها و انجام پروژه‌های استراتژیک کشور در پی دارد. مخالفت انگلیس با خرید 900 تن اورانیوم از قزاقستان بر همین اساس صورت گرفته است.
38- اتخاذ سیاست یک‌جانبه پایبندی به تعهدات و عقب‌نشینی گام‌به‌گام در برابر عهدشکنی‌ها و نقض مکرر برجام از سوی آمریکا و اکتفاء به پاسخ‌های لفظی که بر جسارت و زیاده‌خواهی‌های آمریکا و غرب افزوده است.
39- سپردن مسئولیت نظارت بر اجرای برجام به تیم مذاکره‌کننده و یکی شدن ناظر و مجری!! و استناد هیئت عالی نظارت بر اجرای برجام به گزارش‌های ارسالی از سوی آنها.
40- فقدان هرگونه اقدام بازدارنده از سوی هیئت نظارت بر اجرای برجام و مجلس شورای اسلامی علی‌رغم نقص مکرر بر جام از سوی آمریکا و اکتفاء مجلس شورای اسلامی به قرائت گزارش‌های دوره‌ای وزارت امور خارجه.
41- پذیرفتن محدودیت‌های تسلیحاتی 5 ساله و 8 ساله علی‌رغم مخالفت روسیه و چین و ارتباط دادن فعالیت‌های موشکی به رعایت ممنوعیت طراحی موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‎‌های هسته‌ای علیرغم حل موضوع PMD و تأکید روسیه و چین و نیز اعمال شدیدترین و سخت‌ترین نظارت‌های هسته‌ای جهان بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران.
42- در حالی که بر اساس بندهای 7 و 13 ضمیمه برجام طرفین می‌بایست در فاصله روز توافق (1394/4/23) تا روز اجرا (1394/10/26) تمام اقدامات اداری و حقوقی لازم را برای رفع موانع از سر راه برجام و اجرای آن طبق بندهای 15، 16، 17 و 18 ضمیمه مذکور بردارند. غفلت تیم مذاکره‌کننده از اجرای مستحکم و مطمئن تعهدات طرف مقابل (بندهای 16 و 17) و صرفاً اکتفاء به صدور بیانیه از سوی آنها و در مقابل پیگیری جدی در اجرای عجولانۀ کلیۀ تعهدات جمهوری اسلامی ایران (بند 15) جای تعجب و شگفتی دارد.
43- ساده‌انگاری در پذیرفتن قول و امضای وزیر امور خارجه آمریکا(جان کری) به عنوان سند و اکتفاء به توقف موقت 120 روزه و 180 روزه تحریم‌ها از سوی آمریکا در برابر اجرای کامل و یکجای کلیه تعهدات جمهوری اسلامی ایران در روز اجرای توافق (1394/10/26).
44- تعلیق موقت تحریم‌ها (در قالب‌های 120 روزه و 180 روزه) به‌جای لغو کامل آنها با توجیه عدم اختیار دولت آمریکا در لغو تحریم‌های مصوب کنگره و در مقابل بی‌توجهی و نادیده گرفتن 4 مصوبه مهم مجلس شورای اسلامی از جمله قانون صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای مصوب 1389/4/29 در رابطه با ممنوعیت هر نوع همکاری فراتر از توافقنامه پادمان (پروتکل الحاقی، کد اصلاحی 1-3 و اقدامات فراپروتکلی) و نیز قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران مصوب 1394/4/2 که در آن بر درج لغو کامل و یکجای تحریم‌ها همزمان با اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران تأکید شده بود.
45- غفلت از موارد مهم مندرج در نامه مقام معظم رهبری به ریاست محترم جمهوری به‌ویژه بند 2 آن مبنی بر توقف برجام در صورت وضع هر نوع تحریم در هر سطحی و به هر بهانه‌ای از سوی هر یک از کشورهای طرف مذاکره، که اگر با نخستین عهدشکنی آمریکا در روز بعد از اجرای برجام (1394/10/27) توافقنامه متوقف و فعالیت‌های هسته‌ای از سر گرفته می‌شد یقیناً راه برای ادامه عهدشکنی‌ها و غارت اموال و اعمال تحریم‌های شدیدتر به بهانه‌های واهی بسته می‌شد.
46- خودداری اروپا از اجرای تعهدات به بهانه فرار شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی از معامله با ایران به‌علت ترس از جریمه‌های سنگین آمریکا.
47- بی‌اعتمادی کشورها به انجام مبادلات مالی و بانکی با جمهوری اسلامی ایران به‌علت رفع موقت 120 روزه و 180 روزه تحریم‌ها و نیز تهدیدات مستمر آمریکا مبنی بر منع معامله و مبادله بانکی با جمهوری اسلامی ایران.
48- باقی ماندن چرخه دلار علی‌رغم آنکه این محدودیت از سال 2008 (1387) و به‌علت فشار بر برنامه هسته‌ای بر جمهوری اسلامی ایران اعمال گردیده است و با رفع تحریم‌های هسته‌ای می‌بایست محدودیت جدید ارزی دلار وضع شده برداشته می‌شد که متأسفانه نه اینکه این اتفاق نیفتاد بلکه مشکل مبادله دلار با دیگر کشورها از ترس امکان نقض برجام به علت عدم امکان شناسایی ذی‌نفع نهایی شدت بیشتری به‌خود گرفت به‌گونه‌ای که به‌قول دکتر ظریف امکان گشایش حتی یک حساب بانکی در لندن نیز وجود ندارد.
49- غفلت از اینکه FATF در سال 2008 (1387) به منظور اعمال فشار بر فعالیت‌های هسته‌ای؛ جمهوری اسلامی ایران را در لیست کشورهای غیرهمکار قرار داد و در سال 2010 بعد از صدور قطعنامه 1929 همگام با آمریکا و غرب و به‌منظور اعمال فشار مضاعف بر برنامه هسته‌ای؛ جمهوری اسلامی ایران را همراه با کره شمالی در لیست سیاه اعلام کرد قاعدتاً می‌بایست موضوع FATF که با انگیزه هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران را در لیست سیاه قرار داده بود مرتفع می‌شد ولی متأسفانه این مهم با غفلت تیم مذاکره‌کننده همچنان به‌قوت خود باقی ماند. 
این یادداشت "ابراهیم کارخانه ای" رئیس کمیته هسته ای مجلس نهم هست(+).
پ ن:
دلیلِ 50-.................

  • ۹۷/۰۲/۱۹
  • دکتر یونس

نظرات (۱۵)

سلام 

ای دل غافل...
آخه جواب جناب روحانی هم خام بود...
کاش تیم فکری و حقوقی قوی تری داشتن...
چه موقع توافق و امضا و چه بعد از حرف ترامپ مبنی بر خروج...

حرف در گوشی:
بعید نیست حرفای دیشب روحانی در مخالفت با رهبر بوده باشه...
تا بگه هیئت دولت میخواست برجام باشه اما مقام عالی حکومت نخواست!

پاسخ:
علیکم السلام. تیتیر روزنامه هاشون رو ببین: (+) بعد از اون شاهکار امضای کری تضمین است، تیتر زدن برجام بدون مزاحم!!! برجام ماند، آمریکا رفت!! نع عزیزم! همه رفتن تو موندی!  هنوز نمیخوان بپذیرن برجام کلاه گشادی بوده که سرشون گذاشتن. نمیخوان بپذیرن گند زدن به خودشون و مملکت. میگن ترامپ!(نه آمریکا!!!) زده زیر برجام. ولی برجام به قوت خود باقیست و ما با اروپا ادامه اش میدیم.. حتی یک کلمه نگفت از برجام خارج میشیم یا ال میکنیم یا بل.. آخه حماقت تا کجا؟ وطن فروشی تا کی؟ چند سال قبل نوشتم: مدیون اصلاح طلبان نشوم! چرا به ایشان میگویم "ساده لوحان"؟ چون در دشمن شناسی صفر هستند. در اقتصاد دانی صفر هستند. به روز نیستند و فکر میکنند با سیاست سی- چهل سال قبل میشود مملکت داری کرد. کارنامه سیاست خارجی شان پر از صفراست! ( مک فارلین/ پس دادن گروگانهای آمریکایی/بیانیه الجزایر/ تعلیق غنی سازی دور قبل و این دوره). اول فکر میکردم با خباثت شکست را به جای پیروزی جلوه میدهند اما پس از توزیع سکه و نشان فهمیدم واقعا اینطور میفهمند که پیروز شده اند! یاللعجب! اگر خود آمریکاییها قسم جلاله بخورند که شکستتان داده ایم اینها باز در توهم پیروزی و دستاورد برجام سیر میکنند! بعد از سه سال هیچ گره اقتصادی را باز نکرده اند و یک قدم برای اقتصاد مقاومتی و درون زا برنداشته اند! و  خوش خیالانه فکر میکنند به کمک رسانه و روزنامه های بیشمار میتوانند با حلوا حلوا کردن "جام زهر برجام"، کام ها را شیرین کنند! ترسو، منفعل، ازکار افتاده و تنبل هستند . اوج مدیریت شان را میتوان در توزیع سبد کالا دید! 
کلا روحانی تا الان تو این 5 سال 3 تا کار کرده: 1.سبد کالا 2.امضای برجام 3.جاسوس پروری! من از دیشب تا الان اینقدر حرص خوردم از کثافتکاری اینا قلبم داره وایمیسته.. فقط نگران حال آقام.. 
چرا کل صفحه برای من سفیده ؟! :/
پاسخ:
وات؟! رنگ قلم مشکیه و زمینه هم طوسی روشن!  بقیه همچین مشکلی دارن؟! یا فقط شما و فقط برای این پست؟
آقا درست شد، حله 
بلانسبت خوبان، حرف های بنده و فرمایشات شما در حکم یاسین به گوش خر خواندن است.
این قوم بنی اعتدال، ظلوم تر و جهول تر از آن هستند که بخواهند متنبّه بشوند.
این ها مأمور به خیانت هستند. اما عزمشان جزم است برای خدمت به کدخدا...
پاسخ:
به مامور به خیانت بودنشان یقین پیدا کردم.. فقط دلم برای خودم و امثال خودم و آقا میسوزه...
یه وقتی نماینده تهران حاج آقای نبویان بود الان دختر صفدر حسینی!! مصاحبه ی آقای نبویان قلب آدم رو آتیش میزنه، گوربابای منافع ملی و مام وطن، اگر ارث پدرشون هم بود اینقدر سخاوتمندانه حراجش میکردن؟! نه وجدانی.. نه عقلی.. نه دینی.. نه عزتی.. نه شرفی.. نه غروری.. خدا لعنتشون کنه که ملت رو به این حال و روز انداختن..
اکنون باید ببینیم دولتی که به صراحت مذاکره با اروپا را بی فایده می دانست و به همین خاطر به سمت مذاکرات با آمریکا رفت، چه چیزهایی به دست آورده است؛ ما الان و پس از برجام 90 درصد توان هسته ای مان را از دست داده ایم. به این معنی که غنی سازی در فوردو تعطیل شده و اکثریت سانتریفیوژهای آنجا جمع آوری شد. حتی دانش هسته ای در فوردو ممنوع شد. در راکتور اراک بتن ریزی شد. همه سانتریفیوژهای بالاتر از نسل 1 انبار شده اند. نظارت های آژانس آنلاین شده است و متخصصین خودمان را هم اخراج کردیم. به طوری که مسئول کل سایت نطنز به خاطر امرار معاش الان در آب و فاضلاب مشغول بکار است! ما همه این ضربات را متحمل شدیم تا تحریم ها برود. یعنی اگر 90 درصد هسته ای را از دست دادیم، از آنطرف هم باید 90 درصد تحریم ها برداشته می شد. در حالی که آمریکا از همان اول اعلام کرد که فقط دوازده درصد تحریم های هسته ای را تعلیق می کنم و متاسفانه آقایان هم قبول می کنند. این دوازده درصد هم بحث فروش نفت و ارتباطات بانکی بود که هیچ کدامش کامل محقق نشد.
اصل مصاحبه اینجا(+)
سلام دکتر جان
ببین بین تمام این حرفا من موندم چرا خروج امریکا از برجام، هم حسن روحانی رو خوشحال کرد هم نتانیاهو لعنه الله علیه رو!؟
کلا نمیدونم با چ رویی این دولت کریمه اصلا ابراز نطر و احساس میکنه!!!
پاسخ:
سلام در محضر دوست جان. روحانی که خوشحال نشده! فی الحال مثل .. مونده تو گل! نه راه پس داره و نه راه پیش.. منتها انرژی هسته ای و عزت و غرور ملی به اون چه مربوط؟ اون که دور دومش رو رئیس جمهور شده! مثل ... هم افتادن تو بیت المال. به کتف چپش! ده سال بعد وقنی ازش میپرسن تو انرژی هسته ای رو نابود کردی؟ میگه من؟!! من گسترشش دادم! شما نمیفهمید! همونطور که اون تعلیق هسته ای سال 84 رو نفهمیدید!باز بهم رای دادید احمقا!
سلام
50:مهم نبودن آسایش و معیشت و عزت مردم......
مثل همیشه سوار تاکسی میشم که برم دانشگاه...همزمان گوینده رادیو راجع به برجام و آمریکا میگه...دو تا از مسافرا مشغول صحبت میشن که دلار قراره ده هزار تومن بشه .....تو کلاس پچ پچ بچه هاس که از اوضاع و شرایط ناراضین و یکی میگه دوستان کاسه و کوزه ها رو جمع کنیم که دیگه جای موندن نیس اون یکی میگه تو اگه پول رفتن داشتی که اینجا نبودی میگه من اگه بدونم تو افغانستان یا کنیا حتی یه درصدم زندگی بهتر داشته باشم میرم آها...اصلا کلیه و نصف کبدم رو میفروشم میرم...بحث جنبه طنز داره و لبخند رو لب همه....با اومدن استاد جمع میشه و به این فکر میکنم چرا؟...چرا فکر مهاجرت باید تو سر این تعداد جوون باشه....چرا منی که باید فکرم درس باشه استرس مسائل سیاسی و اقتصادی رو دارم؟...
عصری یه سر به مادربزرگم میزنم.....مثل همیشه آقاجونم با نون تازه میاد که زن و شوهر یه چایی تازه بخورن و برن مسجد میگم چه خوبه که همیشه نون تازه می خورین میگه خانوم فلانی میگفت نون و قراره بکن پنج هزار تومن اون وقت همینم نداریم که بخوریم....به این فکر میکنم چرا باید مادربزرگ و پدر بزرگ هشتاد ساله من دغدغه شون بعد یه عمر زندگی با عزت این باشه که محتاج نون شب بشن؟ چرا این شایعات مرتبا گفته میشه؟......
مثل بیشتر شبا با آقای پدر میشینم پای اخبار...دایره قرمز زیر شبکه VOA میگه ترامپ از برجام کناره گیری کرده....نمی دونم چرا استرس میگیرم ....BBCوMANOTO  گفت و گوی ویژه خبری میزارن با دقت گوش نمیدم ولی ته همه حرفاشون مساویه با زندگی سخت تر......به پدرم نگاه میکنم که شاید روزی سیزده تا چهارده ساعت کار میکنه...زندگی سخت یعنی چی؟یعنی کمر خم شده و موی سفید و دستای زخم بابا؟...یعنی بیشتر از این؟
دیشب صحبت های حضرت آقا رو میدیدم بعدم یه مستند از ملاقات ایشون با کار آفرینان...جدای بحث برجام میگن مسئولان باید به فکر معیشت مردم باشن نباید عزت مردم رو لکه دار کنن...جلوی قاچاق و واردات بی رویه باید گرفته بشه و در کل صحبت از یه جامعه ایده آل و آرمانی داشتن...ولی چرا دستوراتشون اجرا نمیشه؟....فکر نمیکنم کسایی مثل آقای شاهی و خانوم حدیدچی اون همه رنج رو تحمل کرده باشن که جامعه ما برسه به اینجا....
دلم میخواست زندگی یه نفر مثل شهید رجائی رو واسه مسئولان یادآوری میکردم......
پ.ن: تو کامنت پست قبل گفتین باید ایمیل یا آدرس بزارید،ایمیل ساختم ولی نمی دونم درسته یا نه.....
پ.ن:ببخشید بابت پر حرفی،رو دلم مونده بود
در پناه حق
پاسخ:
علیکم سلام. میدونی قرار نیست همیشه بهشت رو توی این دنیا تجربه کنیم! بهشت بصورت ابدی برای بعد این دنیاست.. اما میتونیم با تصمیم و اراده خودمون تو همین دنیا خوب زندگی کنیم و راضی از این دنیا بریم.. من رسانه های ضد انقلاب رو تحریم کردم. حتی کانالای تلگرامیشون رو نمیدیدم و نمیخوندم. یه دوره ای چرا.. فقط اعصابم از بیشعوری و دروغگویی و سیاهنماییشون خورد میشد.. یعنی اونقدر دروغ رو در لایه هایی از راستی و راست رو در لایه هایی از دروغ به خورد مخاطب میدن که اون احساس شکست و بدبختی رو هزار برابر القا کنن.. به قول سپیدار که یه بار بهش میگفتم من دارم از کثافتکاری و دروغ پردازی و گزارشهای جهت دار اینا دیوونه میشم بهم گفت اصلا اینا رو نبین.. اینها مصداق همون آیه قرآن هستن که اگر فاسقی برای شما خبری آورد اون رو باور نکنید.. اینا میخوان در دلهای مومنین احساس سستی و شک و تردید بوجود بیارن.. 
مشکلات قطعا هست اما این مشکلات رو خودمون باید برطرف کنیم. هر ملت و تمدنی اگر جای خودش رو در تاریخ باز کرده با تلاش و کوشش بوده. تازه ما خدا رو هم داریم که همیشه بهمون کمک کرده.. نا امید نباش و فکر کن تو همون سربازی هستی که باید برای کشور و هدفت جانفشانی کنی.. هر کدوم از ما 80 میلیون نفر اگر همچین حس و عملی داشته باشیم به نظرت مشکلی باقی میمونه یا دشمنی جرات میکنه در ما طمع کنه؟! شهید رجایی یه پسر دستفروش بود تو بازار قزوین که کیسه و لیف میفروخت! اما با ایمان به هدفش زندانهای مخوف شاه رو پشت سر گذاشت، درس خوند و معلم شد، مبارزه کرد، و رئیس جمهور انقلابی شد که بهش باور داشت! چون مزه فقر و محرومیت رو چشیده بود تو همون دو ماه ریاست جمهوریش طرحی رو عملیاتی کرد که تا الان هم پا برجاست و بهش میگن طرح شهید رجایی؛ خانواده های روستایی و محروم رو تحت پوشش و حمایت دولت قرار میده.. همچین باقیات صالحاتی از خودش به جای گذاشت! فقط توی دو ماه!! بعد بعضیا هم بعد 5 سال اینطور وطن فروشی میکنن و زبونشون درازه.. 
مردم اون زمان لایقِ رجایی بودن و بهش رای دادن.. ما هم لیاقتمون حتما اینه.. باید خودمون رو اصلاح کنیم تا منتخب هامون هم آدم باشن.. 
این نوشته آقای علیزاده به نظرم جالب بود:" برجام را آتش بزنیم . به شرطی که به همراهش ده تاراج کننده سفره انقلاب، ده رانتخوار چپ یا راست و آقازداه های متعفنشان را هم آتش بزنیم! دهه شصت با یک بیستم این پول دوام آوردیم . با عزت! کسی از گرسنگی نمرد و خیابان خواب و روسپی هم نداشتیم. مردم پای مقاومت ایستادند چون احساس عدالت داشتند."
الان مثل ایام انقلاب شده که خود مبارزهای صف اول برای ده بیست سال آینده شون امکان پیروزی میدیدن ولی در عرض کمتر از یکسال همه چیز عوض شد
امیدوارم این سختی ها و نا امیدی های فراگیر که روز به روز بیشتر میشه و امکان خلاصی ازش نیست و نجات رو بعید یا حداقل موکول به سالهای آینده میکنه، مقدمه تغییر ناگهانی و اصلاح جهانی باشه
وگرنه واقعا از توان خارجه...
پاسخ:
من دیروز حالم خیلی بد بود! اونقدر که... فقط میخوام حال حضرت آقا خوب باشه و سایه اش روی سر کشورمون باشه.. بگه بمیر میمیرم، بگه برو، میرم، بگه.. فقط میخوام تو رکابش باشم..(دیالوگ فیلم از کرخه تا راین).. چون به نوحِ خودم اعتماد دارم. میدونم ما رو به مقصد میرسونه :) البت احمقایی که نشستن کشتی رو سوراخ میکنن کار رو یه کم سخت میکنن خب! ولی خدا با ماست عزیزم.. ببین چه برگی برای مشرکین و منافقین رو کنه.. 
سلام
اون بندهایی که بولد شده...
کشنده اس!
دق مرگ میکنه آدمو...
دق مرگ!
پاسخ:
و وحشتناک ترینش اینه که همه ی این عقب نشینی ها و خاصه خرجی های سخاوتمندانه برای لغو 12 درصد از تحریمها!!! به خاطر همین بود که متن برجام تا بعد از امضا محرمانه بود.. میدونستن چکار کردن.. اما باور نمیکردن ترامپ تفاله ی همینم پاره کنه!! الان بهترین کار برای افکار عمومی محاکمه علنی و بازخواست تیم مذاکره کننده است. وگرنه با رویی که اینا دارن یه گند دیگه با اروپایی ها به بار میارن و باز زیر بارش نمیرن.. ولی نه مجلسی هست که رای به عدم کفایت سیاسی بده و نه قوه قضائیه ای که جرات و خاصیت مبارزه با فساد سیستماتیک و جاسوس پرور رو داشته باشه.. نه قانون باز دارنده ای و نه شورای نگهبان هوشیاری.. خواص جامعه اسلامی مُردن! خدا به رهبر این جامعه رحم کنه.. 
مامانم کلاس نهج البلاغه میره، میخونه گریه میکنه.. میگم چرا؟ میگه دلم برای امیرالمومنین خونه.. میگم مادرم دلت برای خودمون و امام حال حاضرمون خون باشه.. تاریخ داره تکرار میشه.. من دیروز با شنیدن حرفای آقا اونقدر حالم بد شد که احساس کردم میمیرم.. نماز خوندم بهتر شدم. خداییش اگر نماز هم نبود آدم با خدا دو کلمه حرف بزنه،  آدم دیوونه میشد.. 
آین وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْیوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِن گروهی از مردم کسانی هستند که می‌گویند: «به خدا و روز رستاخیز ایمان آورده‌ایم.» در حالی که ایمان ندارند. «البقرة/8» یخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا یشْعُرُونَ می‌خواهند خدا و مؤمنان را فریب دهند؛ در حالی که جز خودشان را فریب نمی‌دهند؛ (اما) نمی‌فهمند. «البقرة/9» فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانُوا یکْذِبُونَ در دلهای آنان یک نوع بیماری است؛ خداوند بر بیماری آنان افزوده؛ و به خاطر دروغهایی که میگفتند، عذاب دردناکی در انتظار آنهاست. «البقرة/10» وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می‌گویند: «ما فقط اصلاح‌کننده‌ایم»! «البقرة/11» أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِنْ لَا یشْعُرُونَ آگاه باشید! اینها همان مفسدانند؛ ولی نمی‌فهمند. «البقرة/12» وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِنْ لَا یعْلَمُونَ و هنگامی که به آنان گفته شود: «همانند (سایر) مردم ایمان بیاورید!» می‌گویند: «آیا همچون ابلهان ایمان بیاوریم؟!» بدانید اینها همان ابلهانند ولی نمی‌دانند! «البقرة/13» وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَیاطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ و هنگامی که افراد باایمان را ملاقات می‌کنند، و می‌گویند: «ما ایمان آورده‌ایم!» (ولی) هنگامی که با شیطانهای خود خلوت می‌کنند، می‌گویند: «ما با شمائیم! ما فقط (آنها را) مسخره می‌کنیم!» «البقرة/14» اللَّهُ یسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیانِهِمْ یعْمَهُونَ خداوند آنان را استهزا می‌کند؛ و آنها را در طغیانشان نگه می‌دارد، تا سرگردان شوند. «البقرة/15» أُولَئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا کَانُوا مُهْتَدِینَ آنان کسانی هستند که «هدایت» را به «گمراهی» فروخته‌اند؛ و (این) تجارت آنها سودی نداده؛ و هدایت نیافته‌اند. «البقرة/16» مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَاتٍ لَا یبْصِرُونَ آنان [= منافقان‌] همانند کسی هستند که آتشی افروخته (تا در بیابان تاریک، راه خود را پیدا کند)، ولی هنگامی که آتش اطراف او را روشن ساخت، خداوند (طوفانی می‌فرستد و) آن را خاموش می‌کند؛ و در تاریکیهای وحشتناکی که چشم کار نمی‌کند، آنها را رها می‌سازد. خدا یک در دنیا 100 در اخرت لعنتشون کنه ک چیزی از عزت واسه این ملت نزاشتن ک ب اسم اسلام گند زدن ب همه چی ...امام خمینی میگفتن ک اخوند فاسد واسه من از ساواکی بدتره ولی گوش شنوا... خلاصه دلمونو خون کردن خدا دلشونو خون کنه ...
پاسخ:
مونا ممنون برای خاطر آیه های قرآن عزیز.. راستی ما بی آدرس و نشونه کامنت نمیخونیم. قانون اینجا اینه. چرا بی آدرسی؟
من این آیه ها رو سال 92 موقع انتخابات پیدا کردم و هی میخوندم و به دوستام نشون میدادم که بابا حرفای این مثلا روحانی با درجه اجتهاد!!!! از حوزه علمیه با قرآن نمیخونه.. کو گوش شنوا.. کو گوش شنوا و شد آنچه نباید میشد.. لعنت خدا و 124 هزار پیامبرالهی و ملائکه ی زمین و آسمان بهشون.. بعد از 5 سال حکومت اسلامی حضرت امیر در صدر اسلام این اولین حکومت اسلامی طول تاریخ قبل از ظهور منجی بود، به گند کشیدنش.. خدایا من اینقدر زنده موندم که مردن هاشمی رو تو استخر فرح دیدم، ان شاالله زنده بمونم و ذلت این ها رو ببینم.. دار مکافاتشون از همین دنیا شروع بشه.. خدایا به حق این شبهای مبارک ماه شعبان آرزوم رو برآورده کن.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
امروز بازدید آقای ما از نمایشگاه کتاب، با اون همه دقت، با اون حجم از تیزبینی و آگاهی از وضع فرهنگ و نشر، باعث افتخار و آرامش بود. فقط حیف از آقا که وزرای این دولت خفت و ذلت در کنارشون قرار بگیرن. 
و اون آقا که فرمودین مثل چی تو گل موندن... اگر براتون بگم از خبرایی که این روزا شنیدم!...
پاسخ:
سلام. خب بگید.. خبر خوب بدید که حالمون خوب شه.. یکی از آرزوهای من اینه که برم و کتابخونه آقا رو ببینم.. نمیدونی بهترین حس دنیا رسیدن دو تا آدم عشقِ کتاب به همه.. من تجربه اش رو چندین بار داشتم. جوری تو دنیای کتابا غرق میشین که حتی گذر زمان رو نمبفهمی.. میبینی ساعت ها نشستید و دارید راجب کتاباتون با هم حرف میزنیدو کیف میکنید.. نمایشگاه کتاب نرفتم امسال.. تا وزیر بی فرهنگ بفهمه دنیا دست کیه!!:)
من فکر میکنم خروج آمریکا از برجام با نقشه قبلی و همدستی اروپا بوده. امروز موگرینی گفت باید مطمئن بشیم که ایران همچنان به تعهداتش در برجام پایبند باقی می مونه! آمریکا رفت تا بی مزاحمت و فشار بین المللی تحریمها رو برگردونه و اروپا موند تا بی مزاحمت ایران رو ملزم به پایبندی به تعهدات ترکمنچایش بکنه. یه جورایی همه چیزمون رو دادیم و همچنان هم باید بدیم تا هیییییچ به دست بیاریم.
اتفاقا خوب شد آمریکا رفت بلکه این منادیان رفاقت با امریکا قدری به خودشون بیان. خوب شد که رفت و من از ترامپ ممنونم که رفت و ما رو جوری بازی نداد که خودش به تعهدات عمل نکنه و تا ما بخوایم مقابله به مثل کنیم به جرم خروجمون از برجام بزنه داغونمون کنه. مدتهاست آمریکا داره خلاف تعهداتش عمل میکنه و ما جز غر زدن و گلایه کردن از آمریکا هیچ غلطی نکردیم و ترسیدیم که اگر کاری بکنیم اتفاق بدتری بیفته.
درسته که حضرت آقا فرمودند آمریکا غلطی نمیتونه بکنه، اما رسما با ایادی داخلیش هر غلطی که میخواسته کرده..چقدر دلش صبور و محکمه این مرد:(((
فقط من هنوز مبهوتم که چرا اینقدر ما بدبختیم که با خروج آمریکا از برجام شاکی میشیم و علیه آمریکا تظاهرات و راهپیمایی راه میندازیم و میگیم خیلی نامرده که بدعهدی کرده، غافل از اینکه با ما هرچه کرد آن آشنا کرد...چطور داریم خودمون رو کنترل میکنیم که به اون ذلت کده ی خیابان پاستور حمله نمیکنیم و فتحش نمیکنیم و انقلاب دیگری راه نمیندازیم؟!
چقدددددر احساس ذلت دارم. این اولین باره که در این حجم گسترده از هیجانات ناشی از خشم و غضب و ذلت آرزو میکنم که کاش ایرانی نبودم! :(((
پاسخ:
 همه اش بازی خودشونه، مکرون پاشده رفته کاخ سفید، بعد ترامپ خروج از برجام رو امضا کرده و فرانسه و انگلیس و آلمان گفتن ما میمونیم!! دولت ما هم خر! 
الان یه جور پادر هوایی شده.. اگر همه شون خارج میشدن میشد به اون ایده ای که مطرح کردی خوشبین بود و بگیم چون اونا خارج شدن ما دیگه هیچ مسئولیتی در قبال این تعهد نداریم.. ولی الان یکی رفته و سه تا موندن و اون سه تا هم با اون یکی هماهنگن! روحانی این گوساله ی سامری رو رها نمیکنه! و اروپاییها این رو بهتر از هرکسی میدونن! حالا حالاها میتونن بدوشن اینا رو و ازشون امتیاز بگیرن و به سادگی این احمقا بخندن! مگه سر تعلیق بازیش ندادن؟ در آرشیو مهر 1392 به تفصیل 4 مورد تجربه شده توسط آقایون قهرمان دیپلماسی!!! رو نوشتم. 

«دکتر شهاب اسفندیاری» در مطلبی با عنوان «مذاکره اتمی در مستراح» مینویسد:

«ظاهرا آقای روحانی فراموش کرده‌اند که در دوران مسئولیت ایشان بر پرونده هسته ای،وزیر خارجه ایران برای داشتن ۲۰ عدد سانتریفیوژ، در مستراح به «جک استراو» التماس می‌کرد. این ماجرای شگفت و «نمادین» را خودِ استراو در قسمت سوم مستند «ایران و غرب» ساخته بی بی سی تعریف‌می‌کند. او می‌گوید:

«پس از انجام مذاکرات و امضای توافق پاریس، که طی آن ایران پذیرفت همه‌ی فعالیت‌های غنی‌سازی را تعلیق کند، در بازگشت به انگلستان، برای گذراندن تعطیلات آخر هفته با قطار عازم شهرِ محلِ زندگیِ خود بودم. در بینِ راه تلفن همراهم زنگ زد. آن سوی خط دکتر کمال خرازی، وزیر خارجه‌ی ایران بود. او گفت ما می‌خواهیم ۲۰ سانتریفوژ را برای تحقیقات علمی فعال نگه داریم. من دیدم در حضور همراهانم در قطار نمی‌توانم در خصوص یک پرونده‌ی حساس بین‌المللی مذاکره کنم، لذا به مستراح قطار رفتم. آنجا به خرازی گفتم شما توافقنامه را امضا کرده‌اید و دیگر نمی‌شود زیرش بزنید. اما او باز اصرار کرد. من گفتم باید در این خصوص با دیگران صحبت کنم... در همان حال کسی هم به در مستراح می‌زد و ظاهرا عجله داشت تا از آن برای کاری غیر از مذاکره‌ی‌ اتمی استفاده کند...»استراو در ادامه تعریف می‌کند که همان‌جا با «جان سائرز» مدیرکل سیاسی پیشین و مسئول پرونده‌ی هسته‌ای ایران در وزارت امور خارجه انگلستان تماس می‌گیرد. «سائرز» هم پس از مشورت با «کارشناسان» به «استراو» پاسخ می‌دهد که ایرانی‌ها با همین ۲۰ سانتریفیوژ پس از چند سال می‌توانند به اندازه‌ی مورد نیاز برای یک بمب اتم اورانیوم غنی کنند! در نتیجه «جک استراو» هم در تماس مجدد با خرازی به طور قطعی به درخواست او پاسخ منفی می‌دهد.


سلام :)
 من تقریبا با کلیت انتقادهای شما موافقم [ ضمن اینکه یه وقت برای لاریجانیها بد نشه حالا که فرزندانشون در آمریکا هستند پرچم آمریکا  رو در مجلس ملی به آتش میکشن ]
یه سوال دارم ازتون ..
شما و خیلی ها در  انتقادهاتون اولین اشارتون به حرفهای رهبری هست که رهبر تذکر دادن فلان و  نقل قول ها ی خیلی زیاد..  سخنرانی رهبر رو هم  شنیدم ایشان هم یادآوری میکردن که من در جلسات عمومی و خصوصی چه گفتم و چه تذکرهایی که دادم و ..‌
حالا سوال ؟ چرا رهبری خودش یه تیم تشکیل نمیده که بره مذاکره کنه ؟ 
وقتی پر رنگ ترین انتقادها گوش ندادن به حرفهای رهبری هست 
وقتی بعدها هی قراره به سخنرانیها و نقل قول های ایشون استناد بشه و با توجه به راهبردهایی که خط دادن و تذکر دادن ،  عمل بشه  خب خودشون برن مذاکره که دیگه این عمل نکردن ها و گوش ندادن ها در میان نباشه .

راستی یه سوال دیگه :) چطوریاست که فرزند خیلی از ارشدهای مملکت ما در آمریکا هستند و به مردم عادی  توصیه دشمنی و تنفر از آمریکا میدن .؟ چرا کسی نیست این تناقض رو حل کنه ..
پاسخ:
سلام و نور و رحمت. 
برای اون بد نمیشه. اون که آتیش نزد تازه ریشخندشون میکرد اگر فیلم رو دیده باشی.. ببین آقا 229 بار درباره مذاکره با آمریکا و برجام صحبت کردن. (اینجا) خودشون اونقدر بیان روشن و خوبی دارن و الحمدلله آرشیو سایتشون هم هست که دیگه جایی برای قلم دست و پا شکسته من نمیمونه بخوام حرفای ایشون رو توضیح بدم.. من فقط دلم میگیره از این اینکه میبینم حتی همین حالا که رهبر داره اعتراض میکنه و میگه من راضی نبوده و نیستم! بعضیا نمیفهمنش و بار این خیانت و بی مسئولیتی رو میندازن رو شونه همونی که دقیقا مخالف این قضیه بوده.. از رذالت و پستی و کثیفیِ دولتی ها که میدونن دارن چه غلطی میکنن و پشت سر رسانه هاشون قایم میشن تا مقصر رو یکی دیگه جلوه بدن بگذریم.. از سادگی بعضی از مردم که این دلایل سست و بی پشتوانه رو میپذیرن آدم سر به کدوم کوه بذاره؟!! خدایا مگه میشه اینهمه تحریف ؟
ببین رهبر طبق قانون اساسی یه وظایفی داره. یعنی خلاف اونچیزی که ما تصور میکنیم قدرت اجرایی آنچنانی نداره. نقش راهبری و مشورتی داره. مثلا بعضی روسای جمهور برای انتخاب وزیر اطلاعات معمولا با رهبر مشورت میکنن. در همین حد.. اما دخالت در ریز به ریزِ مسائل وزارتخونه ها اصلا در حیطه ی کار رهبر نیست.. یه مثال روشن و واضح. رهبر دوساله میگه ایران نباید زیر بار سند 2030 بره و این گله رو به شورای عالی انقلاب فرهنگی هم کردن.. اما این سند خلاف توصیه ایشون داره درکشور اجرا میشه!  مثال کافیه؟! و ده ها مثال دیگه..
همینجا تو همین 49 بند میگه به یکدونه از اون بندهای 9 گانه و مکتوب رهبر به تیم مذاکره کننده عمل نشده... رهبر نقش مشورتی داره. قراره حافظ منافع ملی در سطح کلان باشه و نذاره قطار جمهوریت، اسلامیت و مشروعیت نظام از ریل خودش خارج بشه.. مثلا در بحث ابطال انتخابات آقا یک تنه در مقابل همه جریانهای چپ و راست و سران فتنه ایستاد اما زیر بار ابطال انتخابات نرفت. گفت اگر این باب بشه دیگه سنگ رو سنگ بند نمیشه و جمهوریت نظام از بین میره.. 

هرجایی که ببینن داره به استقلال و منافع و عزت ملی ضربه میخوره وارد عمل میشن. مثلا در قضیه فاجعه منا! خب رئیس جمهور و ظریف حتی برای 500 کشته ایرانی در عربستان ارزش قائل نشدن که سفرشون به نیویورک رو رها کنن و برگردن! 200 جنازه و 300 مفقودی از حجاج ایرانی وجود داشت و هیچ اراده ای از سوی دولت برای حل این مشکل وجود نداشت! 
آقا رفتن در بین نیروی دریایی ارتش کشور ایستادن و به عربستان هشدار دادن که اگر کوچکترین بی احترامی به زوار ایرانی بشه و تا نفر آخر جنازه های ما برنگرده، برخورد سخت خواهیم کرد!! پیام روشن بود! و برخلاف بقیه کشورها ما تنها کشوری بودیم که جنازه حاجیامون رو به کشور برگردوندیم.. روحانی و ظریف هم دو رو زبعد از تموم شدن سه روز عزای عمومی تازه به کشور برگشتن!!! 
اونجا بحث عزت و فاجعه ملی بود آقا خودش ورود کرد.. آقا نمیتونه سرِ خود تیم تشکیل بده، پس وزارت خارجه چکاره است؟شورای عالی امنیت ملی چکاره است؟ اینطوری باشه یه تیم اقتصادی و فرهنگی و .. فلان و فیلان هم باید داشته باشه و به موازات دولت باید یه تیم هم رهبر داشته باشه.. همچین چیزی در قانون دیده نشده.. ضمن اینکه بودجه و اختیارات و حوزه وظایف هرکاری در قوه اجرایی تعیین شده است.. اینا هنر کنن بیان به آقا گزارش بدن که ما فلان کردیم و بهمان. تازه اگر و اگر راست بگن! برجام رو نامه نزنن فتح الفتوح!! البت آقا زیرک تر از این حرفاست و در جواب همون نامه تبریک روحانی نوشت: آنچه مرقوم داشتید و همونجا هم تذکر داد که مراقبت کنید و به آمریکاییها خوشبین نباشید!..
 زمان امام خمینی هم بدون اطلاع ایشون و مخفیانه هاشمی و روحانی رفتن با مک فارلین دیدار کردن! چی شد؟! اگر طرف عقل، وجدان، دین و شرافت نداشته باشه هرکاری میکنه.. هرکاری.. 

وتازه با همین اختیارات و توصیه های شفاهی و مکتوب که رهبر به دولت ها داره بهش میگن دیکتاتور!! روحانی در همین حد هم نمیتونه انتقادهای رهبر رو تحمل بکنه! یادمه یه روز بعد از سخنرانی آقا، روحانی در سخنرانیش برای بار هزارم به آقا تیکه انداخت که: امام تو کار دولت ها دخالت نمیکرد!!! شما زبان دیپلماسی و حرف زدن با دنیا رو بلدید؟!! اون داداشش حسین فریدون رو چپوند تو تیم مذاکره کننده چون به ظریف هم حتی اعتماد 100 درصد نداشت! بعد حالا تیم مذاکره کننده رهبر رو بپذیره!؟! جل الخالق! روحانی از الان خودش رو رهبر میبینه.. شما کجای کاری؟!! آقا به سپاهیای نیروی دریایی که سربازای آمریکایی رو در جزیره فارسی گرفتن و برای اولین بار در تاریخ آمریکا از یک کشور عذرخواهی کرد تا نیروهاش رو پس گرفت!! مدال شجاعت داد، فرداش روحانی به تیم مذاکره کننده و حتی جاسوس این تیم مدال داد و سکه که از آقا عقب نمونه و به آمریکاییها دلداری بده... 

راجب سوال آخرت: چون دورویی و نفاق تو ذاتشونه.. چون فریبکار و شیفته دنیا و غربند و وعده های خدا رو و نصرت خدا رو و هشدارهای خدا رو فراموش کردن.. چون اشرافیگری و دست اندازی به بیت المال بیچارشون کرده و حرامخواری تا مغز استخوانشون نفوذ کرده.. ما( قریب به 300 مطمئن نیستم) تا مدیر دو تابعیتی داریم (جدای از جاسوس و و نفوذی) که در بهترین حالتش اگر نفوذی نباشن، بچه هاشون مثل موم تو دستِ سرویسهای جاسوسی هستن و هر وطن فروشی از دستشون بر میاد..  و چون مردم ما همچین مسئولی رو بیشتر میپسندن و باز بهش رای میدن!!!
بهترین و کم خرج ترین و راحت ترین راه برای از بین بردن یه ملت و حکومت، همینه که آمریکا داره سر ما میاره.. نفوذ و تخریب از درون توسط خودی!! ما نه مثل ژاپن میتونیم دو تا بمب اتمی بخوریم و نه مثل انگلیسیها و ویتنامیها تا آخرین نفس تحمل کنیم.. ما با تفرقه و نفوذ و خریدن خواص! چهار چرخمون میره هوا.. بی دردسر تجزیه میشیم و از بین میریم.. مستند "پرزیدنت آکتور سینما" رو ببین. اندیشکده های غربی میگن روحانی گورباچف ایرانه و براش همچین ماموریتی متصوره.. شوروی با گورباچف فقط تو 6 سال از هم پاشید!
من چرا اینقدر نوشتم؟! 

خسته نباشی :) من رو شرمنده کردید با این همه زحمت تایپ و نوشتن . بسیار سپاسگزارم از دقت و نظرتون در پاسخگویی :)
موضوع هسته ای یه موضوع حساسه که خیلی از مسائل اقتصادی کشور ما تحت تاثیر عواقب اون قرار میگیره  لا اقل اگر جز قوانین نیست که رهبری مستقیما در این زمینه ورود کنه ، هیئتی رو که از ایشان حرف شنوی دارن مامور به کار کنه که بازهم مجبور نشیم به عقب برگردیم که چرا راهکارها و تذکرات رو گوش نکردیم ..الان دوباره با مون
 تیم قبلی ورود به مذاکره با طرفین قبلی ..
+ در مورد روحانی اگر چنین حرفی درسته چرا برسی نمیشه که در صورت صحت استیضاح بشه ؟؟؟؟؟
پاسخ:
با کیبورد مینویسم، اینقدر که حروف روی دکمه ها از بین رفته و بعضا به اشتباه هم می افتم اما اونقدر درد توی قلبم هست و حیرت زده ام از این خیانتی که اتفاق می افته و خواص و عوام انگار نه انگار که بعضا دستم به سرعت مغزم نمیرسه و حتی حروف رو برعکس تایپ میکنم.. تازه وسطش اشک هم میریزم و مینویسم! تهش که تایید میکنم میگم وااااای یونس تو اینقدر نوشتی؟!!!!  واقعا هرکدوم از این کامنتا اینجا و اونجا خودش یه پسته:) باز میگم نع! فکرت رو جمع کن یه چیز بهتر بنویس..  دارم فکرم رو جمع میکنم و یه قسمت دوم مینویسم.. بریم یه پست جدید، احتمالات رو بررسی کنیم.. 
این مجلس ؟!!! سه بار نتونسته هنوز آخوندی رو استیضاح کنه.. مجلس به اندازه دولت در تصویب 20 دقیقه ای برجام مقصره.. 
از سال 92 میخواستم درباره بیانیه الجزایر بنویسم هر بار وسط کارا گم شده، الان اصلا یادم نمیاد اونچیزایی که خوندم و جمع کرده بودم کجاست! 
سلام علیکم و رحمه الله
یه غلط گیری کوچولو: رهبر توی دانشگاه علوم و فنون دریایی نوشهر در مورد منا سخنرانی داشتن


*
یه نکته به کامنت **:
پرونده هسته ای سالها در دست شورایعالی امنیت ملی بود (که چندسالی هم روحانی دبیر و مذاکره کننده ارشد ما بودن)که یه نهاد تقریبا فرادولتی محسوب میشه
روحانی بلافاصله بعد از انتخابات92 پرونده رو گرفت و به وزارت امور خارجه داد که مستقیما زیر نظر دولت محسوب میشه
جدای از اینکه با تیم مستقل رهبری شائبه دیکتاتوری ایجاد میشه، بنظرتون تیم مداکره کننده رهبری چه کسایی میشن و چطور مذاکرات رو پیش میبرن؟
اگر تصوری ندارین حتما گزارش روند مذاکرات تا سال 92 و نتایجش، و حتما حتما برنامه تلوزیونی جهان آرا سال 95با حضور ناصر نوبری(سفیر سابق ایران در شوروی و دیپلمات اصلاحطلب) رو ببین.
...درباره مسئله خارجی، قبل از این فتنه انشقاق، کشور ایران بسیار مقتدر بود و در صحنه بین‌المللی و بخصوص منطقه‌ای حرف اول را می‌زد. جمله‌ای را کد کنم که بسیار مهم است. گیتس که وزیر دفاع جمهوری‌خواهان بعد از اینکه اوباما بر سر کار آمد دو سه سال برای اوباما وزیر دفاع بود، می‌گوید می‌دانید مشکل ما با ایران سر چیست؟ این است که هروقت با ایرانی‌ها مواجه می‌شویم و می‌خواهیم مذاکره کنیم اینها از ما درخواستی ندارند، فقط ما درخواست داریم! این را مطرح می‌کند که الان باید کار کنیم و به مقطعی برسیم که ایران درخواست‌کننده شود
...
کشوری که هیچ‌وقت از آمریکا درخواست نداشته و آمریکایی‌ها می‌گویند فقط ما از ایران درخواست داریم، به‌جایی می‌رسد که الان هم داریم می‌گوییم هرچه شما گفتید انجام دادیم، ولی شما کار ما را انجام نمی‌دهید. 
پاسخ:
سلام و نور و رحمت خدا برتو.. 
ممنون از تصحیح و توضیحات تکمیلی.. تو رو خدا من جان بنویس.. اینا دارن با اسمِ حالا هیچی نگید تا وحدت!! حفظ بشه باز گندشون رو لاپوشونی میکنن و همین روند رو دنبال میکنن.. این وحدت موقع انتخابات کجاست؟ این چه وحدتیه که فقط موقعی که یه گند از این آقایون رو میشه و فقط ما موظف به حفظش هستیم؟
یه فیلم سینمایی معروف هست که دیکاپریو رئیس یه تیمیه که قراره فقط یه فکر رئیس یه شرکت رو در ضمیر ناخودآگاهش عوض کنن تا یه تصمیمی رو بگیره که اینا میخوان.. الان فکر میکنم به هزاران جوونه فکری که تو ذهن مسئولین ما کاشته شده و در بزنگاه های تاریخی منجر به محاسبات و تحلیلهای غلطشون شده و چقدر ضرر کردیم.. به قول دکتر جلیلی: تحلیل های فلج کننده خطرناک تر از تحریم های فلج کننده است.. میدونی طرف اصلا مبانی فکریش زمین تا آسمون با یه شیعه اثنی عشری، یه ایرانی متعهد به مبانی انقلاب اسلامی فرق داره.. با تمسخر میگه: حالا اگر امام زمان اوووومد! میشه بهش انتقاد کرد.. میدونی اصلا قبل و بعد و چرایی و تیکه حرفش به کی بود برام مهم نبود.. برام این مهم بود که یه روحانی که در جایگاه سیاسی نفر دوم مملکته چطور داره درباره حضرت مهدی حرف میزنه.. حالا اگه اوووومد!!! بعد ما انتظار داریم طرف با نگاه به آینده و ایجاد تمدن اسلامی برامون تصمیم گیری و اجرا هم بکنه.. ای دل غافل... 
مساله دیگه اصلاحطلب و اصولگرا و ... نیست
تفاوت بنیادی تر ازین حرفهاست
مساله دیدن همه مسائل در راستای تمدن سازی اسلام و مقدمه سازی ظهور و نزدیک شدن این موضوعه که باعث میشه سختی هارو تحمل کرد و رفتار مسئول و مدیری که در این تراز نباشه آزار دهنده است
ولی وقتی تمام زندگی و تصمیم گیری های کسی برمبنای در راحتی و نعمت گذروندن این زندگی باشه چه صحبت و توضیحی میمونه؟
اصلا نمیفهمه تو داری از چه چیزی حرف میزنی؟
تمام محور زندگیش رفاه و لذته حالا تو بیا قسم بخور فشار اقتصادی و اجتماعی و سیاسی برای همه است و کسایی که مدل شما فکر نمیکنن لزوما از جای خاص تغذیه نمیشن
مساله انهم یرونه بعیدا و نراه قریباست 
ان شا الله
پاسخ:
میگم یه جوون دهه هفتادی فهمیده ای نگو نع! کیف میکنم وقتی میبینم تو همسن و سالای شما بچه های اینقدر فهمیده و با درک بالا وجود دارن، دردو بلات بخوره تو سرِ روحانی نماهای60_ 70 ساله ای که لباس و عمامه رسول خدا رو به تن کردن و درجه اجتهاد جعلی دارن و ادعای انقلابیگری دارن و صف اولن!! اما بویی از قرآن نبردن، درکی از انقلاب ندارن، شعور و فهم ندارن.. دین و شرف ندارن.. شما رویش های انقلابید.. خدا برای انقلاب حضرت مهدی حفظتون کنه.. در پناهِ خدا باشی، رو به رشد و بالندگی. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">