بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

  • ۰
  • ۰

واقعا نمیدونم هنوز کسی سوال یا ابهامی داره در این باره یانع.. اما برای سوال و فهمیدن همیشه و همه جا ارزش قائلم. سوالی که برای فهمیدن باشه و نه از سر عناد و لجبازی و نفهمیدن.. علی ایحال من همیشه عاشق سوال ها و جستجوی بعدش بودم. دوست دارم اون چیزهای جدیدی که میفهمم رو باهاتون قسمت کنم.. اون شوقِ اورکا واری که همیشه توی چشمهام بوده و اون کفش های آهنی همیشه با منه.. 

من همونیم که چند ماه دویدم و زنگ زدم و هماهنگ کردم و چند ساعت توی اتوبوس نشستم و چند صد کیلومتر رو طی کردم تا از پزشکی که در دهه 1340 طبابت میکرده بپرسم: "اینکه گفتید زمستونا از گلوی بچه های روستای محل طرحتون خار در میاوردید درسته؟ واقعا از گرسنگی بوته ی خار میخوردن؟!" و اون با حیرت به چشمهای متعجب من نگاه کرد و گفت آره.. با همین دستا از گلوشون تیغ در میاوردم چون هیچی برای خوردن نداشتن و شماها که زمان شاه رو ندیدین هیچی از اون فقر و محرومیت و بدبختی و گرسنگی و مرگ و میر نمیدونید.. 
شاید چند بار بهم گفته باشید چرا به اشتباهت (اعم از نظری یا املایی) اعتراف میکنی؟ یا پیام رو خصوصیش کن.. اما من اونقدر خوشحال میشم از پیامهاتون و اینکه بهم میگید درستش اینه.. درست ترش رو اینجا بخون.. این رو ببین.. این قضیه اینطوری بود نه اونطوری! به این دلایل.. که من واقعا از خوشحالی فهمیدن بیشتر و ابعاد وسیعتر اون مطلب ذوق مرگ میشم!.. من واقعا ازتون ممنونم.. هیچوقت از اینکه بگم "نمیدونم"/" بلد نیستم" خجالت نکشیدم. وقتی چیزی رو بلد نباشم یا یادم رفته باشه، به مریض هام هم میگم و بهشون میگم بذارید برم کتاب رو نگاه کنم و بهتون دقیق ترش رو بگم.. برعکس باوری که ما داریم باز خورد منفی خاصی ازشون نگرفتم. بلکه اونها هم متوجه شدن چقدر برام ارزشمندن و حتی خوشحال شدن که به خاطرشون مثلا فلان رفرنس رو چک کردم یا با فلان استاد مشورت کردم.. 
"سیاست" اون چیزیه که من هیچی ازش نمیدونستم. کتاب میخونم. مقاله میخونم. مستند میبینم. تا بفهمم چی به چیه.. هنوز هم سر از کار سیاستمدارهامون در نمیارم چون کارها و تصمیماتشون با عقل و دین و قرآن نمیخونه.. یا ما اصولش رو بلد نیستیم.. یا اینا مامور به چیز دیگری هستن.. الله اعلم.. قبلا که کانال بود؛ هرمقاله، نوشته، عکس یا مستند جالبی که میدیدم اونجا جمع میکردم! خب اونجا که پوکید. ولی حالا همینجا هم میشه مطالب جالب و قابل تامل رو آرشیو کرد. صرفا جهت ثبت در تاریخ! ببینیم کِی چی بودیم و چی فکر میکردیم و چی به سرمون اومده.. گذشته، چراغِ راه آینده است. از تجربیاتمون درس بگیریم.. 

1. روایت تصویری از آغاز تا فرجام برجام (+) بهمراه بیش از 70 عکس!به تاریخ ها، موضع گیری ها و تیترهای روزنامه ها در جهت دهی به افکار عمومی دقت کنید. حیرت انگیزند! تصاویری که هر ایرانی باید در حافظه تاریخی خودش ثبت کنه.

2. چرا ترامپ از برجام خارج شد؟ به قلم شیرینِ حاج حسین!:) (+
متاسفانه آقای روحانی در سفر چند روز قبل خود به خراسان رضوی(ع) و در جلسه شورای اداری مشهد مقدس، اطمینانی را که آمریکا بی‌صبرانه در انتظار آن بود به ترامپ داد و اعلام کرد «اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود چه بهتر»! این سخن آقای رئیس‌جمهور که هنوز معلوم نیست به چه علت بیان شده است پیامی بود که دغدغه مقامات آمریکایی از پیامدهای خروج از برجام را برطرف کرد و به ترامپ اطمینان داد که با خروج آمریکا از برجام این سند طلایی دست نخورده باقی می‌ماند! و جمهوری اسلامی ایران با ادامه حضور خود در برجام، اجازه نمی‌دهد کمترین خدشه‌ای بر آن وارد شود! بنابراین چرا باید نگران از دست‌دادن این کلاه گشادی باشد که بر سر ایران گذاشته‌اند؟! 
روزنامه آمریکایی پولیتیکو از قول خانم موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «حسن‌روحانی رئیس‌جمهور ایران به ما اطمینان داده است که ایران از برجام خارج نخواهد شد»! و اتحادیه اروپا تاکنون این خبر و اظهارات موگرینی را تکذیب نکرده است. اطمینان دادن آقای روحانی به اروپا که از برجام خارج نخواهیم شد در حالی است که قرار بود از اروپا تضمین محکم و کتبی گرفته شود و خود جناب روحانی هم اعلام کرده است که طی دو هفته آینده در این باره تصمیم گرفته خواهد شد! آیا این تضمین‌دادن پیشاپیش مانند اظهارات بلافاصله ایشان بعد از خروج آمریکا از برجام، راه را بر هر تصمیم احتمالی دیگری نمی‌بندد؟!

3. زنده باد جنازه ی برجام! به قلم محمد صرفی (+)
4. واکنش عجیب دولت به بیانیه خبرگان: منتقدان برجام باید عذرخواهی کنند!! (+) ولله آدم حیرت میکنه! قرار بود از اروپا تضمین بگیرن که مرعوب آمریکائیها نباشن و بانکهاشون با ما کار کنن و از تحریم آمریکاییها نترسن، روحانی تضمین میده از برجام خارج نمیشیم!!! بابت چنین افتضاحی باید محاکمه بشن و جواب بدن که (حالا خوشبینانه) چرا بر فرضِ ساده لوحی و نه خیانت و نشنیدن صدای دلسوزان و منتقدان کار رو به اینجا کشوندن؟ و این چه قراردادیه که حتی نمیتونیم به خاطر عهدشکنی طرف مقابل ازش شکایت کنیم؟! چرا اینطوری بسته شد که کوچکترین اشتباه ما و یا حتی اعتراض ما به بدعهدی طرف های مقابل جرایم سنگین به همراه داشته باشد ولی آنان حتی برای خروج از برجام نیز به هیچ کس و هیچ جای حتی نمادین هم پاسخگو نباشند؟

حالا با کمال وقاحت و بی شرمی میگن منتقدانِ برجام باید عذرخواهی کنن!! مگه همچو چیزی ممکنه؟!

حیفم میاد حرفای جالب دوستی رو نخونید. میگفت: اصولا ایرانیها خیلی امور رو برای خودشون بزرگ جلوه میدند مثلا در جنگ تحمیلی وقتی عراق چند موشک نفس بریده اسکاد رو به ضرب و زور مهندسی تا تهران رسوند ، جو بدی حاکم شد حتی از اون جو منتهی به برجام هم بدتر !!.. هنوز هم تهرانیها چنان از دوران موشک باران تهران یاد میکنند در صدا و سیما که هرکی ندونه فکر میکنه تهران لندن بوده و عراق، المان و بجای صدوسی وپنج موشک ، هزاران موشک المانی به تهران اصابت کرده !!!.. کلا قضایا رو خیلی بزرگ میکنند و میکنید !!!...
 اما بر لندن چه گذشت ؟!... لندن پایتخت انگلیس علاوه در بمباران هفتگی چند صد سورتی از ابتدای جنگ دوم جهانی ، در سال اخر جنگ ، چند هزار موشک کروز و بالستیک آلمانی اعم از وی یک و وی دو دریافت کرد و مردمش طبق اسناد تصویری مستند موجود در تونلهای مترو به آشغالخوری روی اوردند و دقیقا ته سطلهای اشغال رو لیس میزنند(در فیلمهای مستتد موجوده) اما اون جو سنگین تهران در زمان موشکباران رو اصلا تجربه نکردند در حالیکه در سه سال قبلش نیم بیشتر ناوگان تجاریشون نابود شده بود و تحریم دریایی هم بودند از طرف گله گرگهای زیردریایی هیتلر !!.. راه زمینی هم بجایی نداشتند ..
اما شما ببینید یک ندای مخالف برای پایان جنگ با المان در انگلیس شنیده شد یا نه ؟؟!!.... در حالیکه المان مکرر درخواست صلح با انگلیس داشت ولی انگلیس بعنوان حمایت از لهستان که چند کشور اونطرفتره به المان اعلان جنگ داده بود!!... به چه قیمتی ؟!!.. خرابی نصف لندن و حملات مکرر ... و نابودی سرمایه انگلیس که توان دریاییش بود و ...
به نظرم اگر ایرانیها و طرفدارانِ برجام بجای انگلیسیها بودند ، زیر بار ننگین تر از برجام هم میرفتند ... ولی اونا پایمردی کردند و الان سروری میکنند. ولی شما همچنان دارین به عملیات روانی دشمنان این مرزو بوم پروبال میدین که : در استانه برجام ایران در وضعیت سختی قرار داشت!!... من در رشته های فعالیت خودم الان بیشتر احساس کمبود و مشکل میکنم تا قبل از برجام. هیچ جو خاص بدی اونجور که شما سعی دارید به مددکلمات به طرف مقابل بباورانید وجود نداشت ... من از کف کوه و صحرا تا شهر که کار میکردم میدیدم و لمس میکردم چنان نبود که شما میگین .. مگر اینکه حساب خاصی در بانکهای خارجی داشتین و ما نمیدونیم !!!... الان چی شده ؟!!.. الان بعد از اجرای برجام وضعیت من و هم صنفهام بسیار بدتر شده و سایر مشاغل هم همینطور ... چون اولا برجام از اصل خطا بود و دوما همون خطا هم با غلطهای بسیار بیشتر حقوقی و فنی و منطقی در هم امیخته شد و حالا وضعیت اینه که میبینیم ....

سوال دیگری هم که مطرحه اینه : اگر برجام خوبه و باعث تعالی کشورهاست و افتاب تابان هست و گلابی میده ، چرا امریکا و اسراییل و انگلیس هیچگاه دوس ندارن متعالی بشن و افتاب تابان برشون تابیدن بگیره و گلابی بچینند ؟؟!!ا (پلن A میتونه نه تنها خروج از برجام که "خروج از ان پی تی" باشه. شاید وضعمون بهتر بشه. چون خیلی ها اصلا زیر بار ان پی تی نرفتن مثل اسرائیل که اینهمه کلاهک هسته ای داره. کدوم احمقی ما رو تو این شرایط قرار داد؟ خدا عذاب قبرش رو بیشتر کنه)

پلن B : اجرای مر قانون در مورد مصوبان و مجریان برجام هست. چون از خطوط قانونی ترسیم شده توسط مقام حقوقی مافوقشون یعنی رهبری تخطی اشکار و جبران ناپذیر کردند .... ولی بعضیا میخواین با یه صلوات در شرایط حساس پایان‌ناپذیر فعلی ، کاری کنن اونا قسر در برن .. در واقع باید قانون، اول در مورد مسوولان اجرا بشه بعد در مورد ضعفا ، ولی خواص به هر عنوانی میخوان قانون در مورد متخلفان دانه درشت اجرا نشه... چرا مخالف اجرای عادلانه قانون هستند؟؟!! این باید به صورت یک مطالبه عمومی دربیاد.
ترامپ یک تاجر پیشه هست که اتفاقا به تمام وعده های انتخاباتیش تا الان عمل کرده و بسیار هم موفق بوده.* 
 اتحادیه اروپا و امریکا دارن نقش پلیس بد و حوب رو بازی میکنند که ایرانیها وا بدند. به قول دکتر فواد ایزدی: آنها فهمیده بودند که تیم ایرانی از پای میز مذاکره بلند نخواهد شد!!... فقط در ایرانه که منافع حزبی و گروهی و شخصی بر منافع ملی ترجیح داده میشه! 

عده ای از اصلاح طلبان مثل خوارج، پس از جشن پیروزی و تقسیم غنائم و ادعای فتح الفتوح!حالا رهبر رو مسئول برجام میدونن و پشت کلمه ی "نرمش قهرمانانه" قایم میشن!(+) مثلا منتجب نیا که گفته اگر بنا به عذرخواهی باشه همه نظام باید عذرخواهی کنه! تصمیمی مثل برجام در حد رئیس جمهور نیست! خدا عذاب دروغگوی بی حیا و منافقِ پررو رو زیاد کنه! دروغ که کنتور نمیندازه! ما هم کر و کوریم و یادمون نمیاد رهبر یه نامه ی مکتوب با 9 بند روشن و شفاف براشون نوشتن که به همون هم عمل نکردن! (+) همون رهبری که 229 بار درباره مذاکره با آمریکا و برجام به دولتمردان هشدار دادن! (اینجا) و (اینجا)! همون رهبری که در دانشگاه فرهنگیان در 19 اردیبهشت 97 گفت: 
"راجع به برجام؛ خب، بنده از روز اوّل بارها و بارها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید! هم در جلسات خصوصی این را گفتم، هم در جلسات عمومیِ مردمی گفتم؛ در جلسات خصوصی بیشتر هم این را گفتم؛ گفتم به اینها اعتماد نکنید؛ اگر میخواهید قرارداد ببندید، تضمین‌های لازم را فراهم بکنید، بعد صحبت کنید، بعد قرارداد ببندید، بعد امضا کنید؛ به حرفِ اینها اعتماد نکنید. یکی از چیزهایی که بنده آن‌وقت، بخصوص روی آن تصریح کرده بودم این بود که گفتم ما این قرارداد را قبول میکنیم به این شروط -چند شرط بود- یکی از شرط‌ها این بود که گفتیم رئیس‌جمهورِ وقتِ آمریکا بنویسد و امضا کند که تحریمها برداشته شد؛ این جزو شرایط ما بود، جزو شرایط بنده بود؛ خب، مسئولین محترم زحمت کشیدند، تلاش کردند، عرق ریختند، [ولی] نتوانستند و این نشد و نتیجه‌اش این است که دارید مشاهده میکنید!

عده دیگه ای از اصلاح طلبا میخوان دعوا و دشمنی آمریکا با ما رو به سمت ایدئولوژی و سیاست های انقلاب اسلامی ببرن و بگن ما اگر از اسلام، استقلال، توان نظامی، فلسطین، مهدویت، ولایت فقیه و فلان و فالان دست برداریم. همه چی گل و بلبل میشه!!
 حالا جالبه در مدینه ی فاضله ی شیفتگانِ غرب یعنی آمریکا، "اسرائیل، هولوکاست و امنیت ملی کشورشون" خط قرمزِ همه جناح هاست. یعنی شما به خدا و پیغمبر میتونید توهین یا تشکیک وارد کنید اما اسرائیل هرگز! یه بازیگر آمریکایی به خاطر نقد به اسرائیل در هالیوود 20 سال ممنوع الکار شد! فلان دانشمند و نویسنده به خاطر سوال درباره هولوکاست از زندگی ساقط میشه! و آمریکا دور تا دور ما بیشمار پایگاه نظامی داره و با اون ناو جنگی آشغالش معلوم نیست تو خلیج فارس چه غلطی میکنه! پافشاری و پایمردی روی اصول و خطوط قرمز رو اتفاقا باید از اونها یاد گرفت! پای منافع ملیشون وسط باشه با هیچ کس شوخی ندارن..  
اون وقت روشنفکرای احمق ایرانی با پول اجنبی و رسانه ها و روزنامه های زنجیره ای سعی میکنن بگن که اعتقاد به مهدویت، اجرای احکام اسلامی، حمایت از جببه مقاومت و حضور مستشاری در منطقه خودمون و شعار مرگ بر آمریکا باعث دردسر شده !!!.. سوال اینه : مگر مصدق به مهدویت باور داشت ؟؟!.. مگر مصدق ضد اسراییل بود ؟؟!!.. مگر مصدق سفارت امریکا رو اشغال کرده بود ؟!!.. مگر مصدق مرگ بر امریکا میگفت ؟ .. مگر مصدق خواهان تشکیل قدرت منطقه ای و جهانی بود که ازش ترسیدند ؟؟!.. مگه مصدق نگفت امریکا بیاد وارد صنعت نفت بشه ؟؟!!.. پس چرا بر علیه‌ش کودتا کردند ؟؟!!
 وقتی هیتلر به انگلیس تذکر میداد و زمانی که انگلیس با المان وارد جنگ شد بخاطر لهستان !!!!!، المان ابرقدرت یکه‌تاز جهان بود و هنوز امریکا ابر قدرت نشده بود!!.. اگر انگلیسیها مثل تیم مذاکره کننده ایرانی از ترس ابرقدرتی هیتلر، زانو میزدند طبق نظریات مورخین غربی الان المان مالک جهان بود! ابرقدرتها هم مثل هر موجودی ، ظهور و اوج و افول دارند ... به مکتوبات نوام چامسکی امریکایی در مورد افول ابر قدرتی امریکا رجوع کنید ... ضمنا ما هم کف بازار بودیم .. اونموقع مردم بهتر و راحتتر معامله میکردند تا بعد برجام.. خب ما هم تووی همین کشوریم .. و البته هر ملتی به اندازه جربزه‌ش نون میخوره نه بیشتر ... برای همین الان انگلیسیها صاحب رای در شورای امنیتتد نه ایرانیها !!!!
پلن C : آقای روحانی و طرفداران برجام ، شرعا و عرفا باید ضمن عذرخواهی از مخاطبان باید یکبار دیگه نظراتشون در معرض رای قرار بگیره. چرا ؟؟!
چون در عقد وکالت شرعی و عرفی اگر کسی متعهد به انجام کاری با شیوه مشخصی شد و به هر دلیل موفق به اجرای موارد وکالتش نشد وکالت ، شرعا فسخ میشه .. آقای روحانی مدعی شد اشکال کار قبلیها که خودشم جزوشون هست !!، این بوده که رفتند با رعایا چونه زنی کردند در حالیکه باید رفت و کدخدا رو دید و ده رو چاپید !!!... حالا ایشون بعد از انجام همه تعهداتش میگه من از اول میدونستنم کدخدا دروغگو و بد عهده و میخوام برم با رعایای اروپاییش چونه زنی کنم !!!... این کار روحانی شرعا غشّ در معامله هست و الان بینی و بین الله وکیل مردم نیست چون صورت مساله رو کلا عوض کرد اونم بعد از خسارتهای مادی و معنوی بسیاری که زد از بتن ریزی در راکتور تا از بین بردن صنعت هوافضا و توقف توان و صنعت موشکی... مگر اینکه انتخاباتی بشه و ملت دوباره با اکثریت اراء بهش رای بدن با عقد شرعی شرایط جدید ...وگرنه اگر قرار به چونه زنی با اروپاییها بود که قبلا خودش این کار رو کرده بود و صنعت هسته ای رو به تیغ تعلیق سپرده بود!
صرفا جهت یادآوری: 
حسن روحانی در کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای، نگاه خود به کشورهای اروپایی و آمریکایی را به طور کامل شرح می‌دهد و به نظر می‌رسد، بر اساس همین نگاه، تیم مذاکره کننده را مأمور به مذاکره مستقیم با آمریکا کرده است.
وی در این کتاب می‌نویسد: "در مجموعه معادلات قدرت‌های بیرونی، یک قدرت بزرگ (یعنی آمریکا) همواره مخالف روند مذاکرات ما با سه کشور بود و لذا طبیعی بود که این روند با مشکلاتی مواجه شود، البته مذاکره با اروپا بهترین گزینه برای همکاری نبود، ولی انتخاب بهتری هم نداشتیم. 
من با بیانی در یک مصاحبه مطبوعاتی در سال 1383 گفتم که مابین دوچرخه و پیکان مخیر بودیم. دوچرخه غیرمتعدها و پیکان، همان انگلیس به اضافه فرانسه و آلمان بودند. بنز هم، (آمریکا) بود، ولی ما اجازه نداشتیم از آن استفاده کنیم. پس، ناچار شدیم بین آن دو، پیکان را انتخاب کنیم. در این حالت، دیگر نباید توقع بنز از ما داشته باشید، البته اروپایی‌های از این مصاحبه کمی مکدر شده بودند."
(حسن روحانی، کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای 1390. ص 255)
پلن D: رای به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور توسط مجلس هست. مجلسی که قرار بود عصاره فضایل یک ملت و خانه ملت باشه! 
حالا شما فکر میکنید روحانی و تیم مذاکره کننده که روزی به خودشون مدال افتخار و 750 عدد سکه دادن، الان از ملت عذرخواهی میکنن؟!! اینا جیب ما رو نزنن عذرخواهی پیشکش! قوه قضاییه و اصلا کدوم قاضی جرات میکنه از اینا بپرسه تا الان چه کار کردید و چه کارنامه ای از خودتون به جا گذاشتید؟ این مجلس فشل و ضایعی که سه بار حتی نتونسته یه وزیر رو استیضاح کنه، میتونه از رئیس جمهور باز خواست کنه یا رای عدم کفایت سیاسی بده؟!! همون مجلسی که با لابی لاریجانی در 20 دقیقه برجام رو تصویب کرد؟! الان فرق روحانی با بنی صدر در چیه؟ اونم با یه فکر غلط و تاکتیک اشتباه نظامی باعث سقوط خرمشهر شدو روحانی 90 درصد توان هسته ای ایران رو از بین برد و اون راکتور آب سنگین اراک که الی الابد نمیشه ازش استفاده کرد.. (رای و استیضاح مجلس خیلی بعیده و شبیه معجزه است اگر اتفاق بیفته! مگر خدا خودش کمک کنه و وجدانهای خفته ای رو بیدار کنه.. یا عقلشون رو به کار بندازن و ببینن برای ادامه ی وزارت و وکالت باید جمهوری اسلامی باشه که شما درش مسئول باشید! یعنی به خاطر خودشون و دنیای خودشون هم که شده یه حرکتی بکنن! خدا رو چه دیدید؟ عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!)
بالاتر از اون، همین شورای نگهبان عزیز! که هرچی میکشیم از ساده انگاری و مصلحت سنجی های اینهاست.. میگیم کارنامه ی میرحسین موسوی و کروبی و سابقه مدیریت افتضاحشون در دهه شصت رو از یاد برده بودند و باز تایید صلاحیتشون کردن، جناب روحانی که جلوی چشمشون بود، 4 سال اش رو که دیدند باز چرا تایید صلاحیتش کردن؟ کدوم معاهده بین المللی هست که این آقایون ازش به سلامت و بدون خسارت و افتضاح خارج شده باشن؟ بیانیه الجزایر/ مک فارلین/ تعلیق هسته ای بدست همین روحانی در زمان خاتمی.. مگه از اونها تجربه بدست آورد که باز مسئولیت مذاکره در این امر مهم رو سپردن بهش؟ که باز تجربه کنه؟!! چقدر؟ چند بار؟ واقعا خواص جامعه مُردن؟  اون بار هیچکس ازش باز خواست نکرد! به احدی جواب پس نداد و پشت سر دروغ های متعدد و فرافکنی هاش قایم شد.. حالا هم.. 

مهدی محمدی نوشته:
امریکا از برجام خارج شد. اکنون دیگر توافقی وجود ندارد چرا که قول و قراری در میان نمانده است. نمایش ترامپ هم بی مایه بود. معلوم بود امید بسته که فشار بیاورد امتیازگیری حتمی است. شاید هم آدرس هایی گرفته. من امید داشتم آقای روحانی به خاطر خودش هم که شده قدرتمند و مستحکم موضع بگیرد اما نطق رییس جمهور بسیار بی رمق و ضعیف بود. روحانی عملا به امریکا گفت توهین به ایران و زدن زیر میز توافق با ایران هیچ هزینه ای ندارد. این موضعگیری بی گمان امریکا را بیشتر ترغیب خواهد کرد که با فشار بیشتر می تواند نتیجه بگیرد. با این مواضع، ایشان مشخصا مسئول همه تحریم ها ‌و فشارهایی است که از راه خواهد رسید. ساده دلانه امیدوارم روحانی لختی بیندیشد که وضع فعلی آیا جز اینکه امریکا متقاعد شده ‘ فشار جواب می دهد’ علت دیگری دارد؟ روزهای آینده حیاتی است. من به جای واشینگتن به تهران نگاه میکنم.
دکتر سید یاسر جبرائیلی میگه: 
همانگونه که رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته است، ایران از برجام تقریبا هیچ عایدی نداشت. مهم‌ترین تحریم هایی که باید برداشته می‌شد تحریم‌های مالی بود که آمریکا نه تنها این تحریم ها را لغو نکرد، بلکه تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.
ایران هرچند نفت بیشتری فروخت، اما دسترسی به دلارهای نفتی بسیار محدود بود و نسبت به قبل از برجام تفاوتی نکرد. باید گفت ایران در سال های گذشته با تحریم ها و بدون برجام زندگی کرده است و پایان برجام تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد گذاشت. در مقابل، پس از اجرای برجام بازار ایران به روی کالاها و خدمات خارجی گشوده شد و به منفی شدن ۸۰ درصدی تراز تجاری ایران با ۲۰ کشور منجر شد.
ایران در دو سال گذشته بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار کسری حساب سرمایه تجربه کرده است. ترازی که قبل از برجام مثبت بود.
واردات ایران از اروپا 21 میلیارد دلاره و تجارت اروپا و آمریکا 600 میلیارد دلار. به نظرتون اروپاییها، آمریکا رو رها کرده و به سمت ایران میان؟ تجربه های قبلی ما و کارنامه ی اروپاییها و نحوه تعاملشون با ما چی میگه؟! بیایید دعا کنیم دولتمردان دوباره فریب نخورن که با موضع گیری های جدید آقای روحانی بعیده از پرستش گوساله ی سامری برجام که تنها دستاورد دولت 5 ساله اش هست دست برداره! برای نجات باید منتظر یک معجزه از جانب خدا یا قدرتِ مطالبه ی مردم و افکار عمومی باشیم! 
* این ویدئوی جالب (+) تو فرانسه ضبط شده از اروپاییها خواستن خودشون رو بذارن جای ما ایرانیها! جوابایی که میدن و راهکارهاشون جالبه.. یعنی اگر خود اروپاییها هم بیان بگن دیگه به ما اعتماد نکنید به خاطر بلاهایی که دولت هامون سرتون آوردن، روحانی و ظریف باور نمیکنن و در برجام باقی میماننننننند! آقا ما نمیخوایم پاسوز تو بشیم، کی رو باید ببینیم؟! 
5. پلن E: همچنان در خماری برجام!/ به قلم محمد ایمانی (+)
برجام طوری – به تعبیر تایم- «سر هم‌بندی» شده که در هر دو صورتِ بودن یا کنار کشیدن آمریکا از آن، ایران متضرر شود. آمریکا ابتدا عصاره و عایدی برجام را مکید و اکنون از تفاله آن بهره‌برداری می‌کند؛ نظیر شوک‌های اقتصادی روانی به افکار عمومی و تهدید شرکت‌ها و بانک‌های خارجی.
انسان متاسف می‌شود وقتی به یاد می‌آورد که می‌گفتند «مدیریت ما، مدیریت ژنرال‌هاست نه گروهبان ها»، «من دیپلمات و حقوقدانم، سرهنگ نیستم»، «مردم نوکر نمی‌خواهند، مدیر کاربلد می‌خواهند». یک سال قبل (27 اردیبهشت 96) آقای روحانی در اردبیل گفت «بابا جمعه تموم میشه و شنبه میاد. چه جور آب و صابون بیاریم، رویتان را بشوریم؟... کاسبان تحریم! ناراحتید که تحریم‌ها رفت؟ تحریم‌ها دیگر بر نمی‌گردد. شما می‌خواهید مذاکره کنید؟ شما زبان مذاکره با دنیا را بلد نیستید». یک دغدغه مهم این است که برخی دولتمردان در این 27 ماهه پس از اجرای برجام و حتی در چند ماه اخیر، تصور کردند چون توافق کرده‌اند، بنابراین دشمن آتش بس جنگ اقتصادی داده است؛ حال آنکه دشمن به تدریج در طول همین دوره در حال دور زدن یکایک تعهدات خود درباره برداشتن تحریم‌های هواپیمایی و نفتی و بانکی و مالی بوده است. اتلاف وقت دوباره با اروپا چنین تداعی می‌کند که هنوز هم برخی سیاسیون از خواب‌زدگی و رویااندیشی منصرف نشده‌اند.

6. دیدی که چگونه گور "برجام" گرفت؟!/ به قلم محمد زندی (+)
آن وعده‌های سَر خرمن و نمایش درِ باغِ سبز را بخاطر بیاوریم: «سانتریفیوژ باید بچرخد اما چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد.»، «تحریم‌های باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط‌زیست، ‌اشتغال و آبِ خوردن مردم حل شود.»، «در روز اجرای برجام، همه تحریم‌ها بالمره لغو خواهد شد و نه تعلیق.»، «برجام فتح‌الفتوح است.»، «برجام مانند آفتاب تابان بود.»، «برجام را خدا آورد.»، «برجام معجزه قرن و بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ ایران است.»، «برجام نشانه تسلیم همه قدرت‌های بزرگ در برابر اراده ملت ایران است.»، «پیروزی برجام بزرگ‌تر از فتح خرمشهر بود.»!
آن معرکه خَر بِرفت و خَر بِرفت را دوباره به نظاره بنشینیم: «با برجام، هر دلار هزار تومان می‌شود.»، «خسارت تاخیر در برجام، روزانه 400 میلیارد تومان است.»، «برجام باید به عنوان یک افتخار ملی در مدارس تدریس شود.»، «برجام در نگاهی کلی، بدون شک موفقیت بزرگی است.»، «اگر برجام نبود، گزینه بعدی جنگ بود.»، «منتظر هجوم سرمایه‌ خارجی بعد از برجام باشید.»، «با برجام، بذر اقتصاد ایران به ثمر می‌نشیند.»، «برجام خروج سریع کشور از رکود را رقم خواهد زد.»، «برجام متوازن است.»، «والله، والله، والله با برجام، در مسائل هسته‌ای نه با کندی روبه‌رو خواهیم شد نه توقف.»، «برجام، تاج و سند افتخار برای ملت ایران خواهد بود.»!
آن تیترهای روزنامه‌های مشاطه‌گر زنجیره‌ای را باز بخوانیم: «اینک بدون تحریم»، «فتح‌الفتوح دیپلماسی ایران»، «سد تحریم شکست»، «برچیده شدن ظرف تحریم‌ها»، «روز شکست حصر اقتصادی»، «تحریم‌ها هم رفت»، «کلید چرخید؛ ایران خندید»، «مُهر تدبیر بر پیشانی تحریم»، «پیروزی تدبیر بر تحریم»، «غروب تحریم؛ ساحل توافق»، «ظریف گُل زد؛ ایران خندید»، «تحریم به تاریخ پیوست»، «سلام بر ایران بی‌تحریم؛ خلاص شدیم»، «پیروزی بدون جنگ»، «انقلاب دیپلماسی»، «حصر ایران شکست»، «انفجار اتمی بدون بمب»، «توافق قهرمانانه ایران»، «گذار از مصدق به ظریف»، «امضای کری تضمین است.»!
اینک اما بعد از 5 سال آزگار، انگار نه انگار که این دور تسلسل باطل مجدداً به خانه اول بازگشته و عمر ملتی به هیچ و پوچ سپری شده است! 

اینم چند تا از بهترین مستند ها برای فهم شرایط موجود. خدا هرکی جشنواره عمار رو راه انداخت و مستندساز های جوون رو در این جبهه تربیت کرد با شهدای بدر و حنین محشور کنه و در دنیا و آخرت عزیز باشه.

1. لینک دانلود رایگان مستند بازی از مهدی نقویان (+) روابط و چالشهای 37 ساله ایران و آمریکا رو در بستر بازی فوتبالِ جام جهانی روایت میکنه.. عجیب فنی و. دلچسبه و صداو تدوینش فوق العاده است. از دیدن نبوغ سازندگانش شگفت زده میشید!
2. لینک دانلود رایگان مستند فروشنده 1 (+) در باره برجام و مذاکره در 5 سال اخیر. 
3. لینک دانلود رایگان مستند "پرزیدنت آکتور سینما" (+) به جنگ سرد بین شوروی و آمریکا و چگونگی فروپاشی شوروی میپردازه. سیاست های گورباچف طی 6 سال منجر به فروپاشی ابر قدرتی مثل شوروی شد. خیلی از تحلیل گران روحانی رو "گورباچفِ ایران" میدونن و همون نقش رو براش متصور هست. قضاوت پس از دیدن مستند با شماست!
4. لینک مستند 9 دقیقه ای "لبخند سرهنگ" (+) فروپاشی و سقوط لیبی پس از مذاکرات هسته ای و خلع سلاح نظامی و موشکی! 
5. لینک دانلود رایگان مستند فروشنده 2 (+) : ما سه تا صنعتِ مهم و راهبردی خودمون رو طی این 5 سال از دست دادیم یا تا حد زیادی متوقف شده. همون چیزی که رهبر گفتن آیندگان در باره ما چه قضاوتی خواند داشت؟ و گفتن خدا از سر تقصیراتشون بگذره!! 
صنعت هوافضا رو که خود دولتمردان پیش دستانه و به نشانه ی حسن نیت پای میز مذاکره کنندگان قربانی کردند و ماهواره ها به موزه منتقل شدند! 
صنعت هسته ای که بعد از امضای برجام تا 90 درصد از بین رفت و قلب رآکتور اراک با بتن پر شد و غیر قابل استفاده است. به نقش عجیب و معنا دار دکتر صالحی در این ماراتن تخریب پرداخته شده. تاریخ ها و تصمیم هاش حیرت انگیزه! اخراج صد ها کارشناس و دانشمند هسته ای و دوستان و همکاران شهید مصطفی احمدی روشن دردناکه! اشک خواهید ریخت وقتی فلان دانشمند و مسئول سایت نطنز رو در حالِ ساخت لوله های شرکت آب و فاضلاب در حوالی شهرستان خوانسار ببینید!! 
صنعت موشکی؛ مستند میگه چانه زنی ها برای برجام 2 مدت هاست آغاز شده.. فرقش اینه که محدود سازی و  اخراج دانشمندان این صنعت قبل از امضای عهد نامه کلید خورده. متخصصان این صنعت که جوونهایی دست پرورده ی شهید حسن تهرانی مقدم هستن.. مثلا فلان متخصص سوخت موشک، حالا (به برکت دولت راستگویان و درستکاران!!!) در حاشیه شهر لاستیک فروشی میکنه! 

  • ۹۷/۰۲/۲۵
  • دکتر یونس

نظرات (۱۰)

خیلی تلخ و ناراحت‌کننده‌س...مخصوصا بخش بتن‌ریزی‌ها
خدا عاقبت این کشور و مردمش رو به خیر کنه..

پاسخ:
این شب ها فرصت خوبیست برای دعا کردن و طلب خیر از خدا.. واقعا منتظر نصرت خدا هستم.. به هیچ کس امیدی نیست.. خواص یا تطمیع شدن یا مُردن و خفه خون گرفتن!
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
یه روزی بوده همین مردم تهران سحرهای ماه رمضون میرفتن شابدوالعظیم، تزار روس رو نفرین میکردن!

یه مدت بعدش تزار رو انداختن تو اسید بلشویک ها!

زیاد حرص نخور

درست میشه ********* ** ***** ******** **** ** ***

بنویس. روشنگری کن. اما حرص نخور!

پاسخ:
همیشه میگم روز قیامت به خدا میگم من جهنم نمیرم چون این دنیا برام جهنم بود.. من همه زندگیم رو دادم برای جمهوری گل محمدی.. مسیر زندگیم عوض شد.. نفهمیدم چطور بچگی کردم؟ چطور نوجوونیم گذشت؟ چطور درس خوندم؟ چطور.. اصلا نمیدونم بقیه ی زندگیها چطوریه؟ آدمای عادی و معمولی چطوری توی دنیا زندگی میکنن؟!.. حالم حال اون مادریه که رفت مسجد کوفه در دکه القضا نزد حضرت امیر نشست و از فرزندش چشم پوشید تا پاره تنش زنده بمونه هرچند به اون زنِ پرمدعای دروغگو برسه... یه حضرت امیری بود که رد مهر مادری رو تو قطره اشک جمع شده توی چشم اون مادر بفهمه.. حالا چی؟!.. به کی شکایت ببریم؟.. کی میفهمه؟.. کی از دستش کاری بر میاد؟ اونیکه میفهمه و میدونه چکار میکنه مثلا؟ تا الان تحمل کردم دیگه نمیتونم.. ایکاش میشد خودم رو بزنم به کوری، نفهمی، ندیدن.. اینطوری شاید دردش کمتربشه.. 
چندساله ای رفیق؟
پاسخ:
هزار سالمه!
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
هزار ساله که با یه غوره سردی نمی کنه و با یه مویز گرمی :)

فعلا که گرگ ها از همه طرف محاصرمون کردن، نمی تونیم نسنجیده رفتار کنیم

چه فرقی می کنه الان از برجام بیرون بیایم یا دو ماه دیگه؟

صبر داشته باش *********


پاسخ:
من دارم اخبار فلسطین رو میزنم تو سر خودم!60 نفر شهید و 2900 مجروح! شما بیست سوالی میپرسین؟! ای ولله! الان برجام؛ غوره است؟ یا 5 سال وطن فروشی، مویز؟! باوضعی که تو مستند فروشنده 2 نشون میده و در سطح جامعه شاهدش هستیم، هر یک روز و حتی یکساعتی که زودتر دست این جواسیس و وطن فروشا از مملکت و حکومت کوتاه بشه به نفع کشور و ملته.. 40 ساله که هستن و پست های کلیدی دستشونه اما 5ساله علنا مثل موریانه دارن پایه های نظام رو میخورن و پوک میکنن. بعد 8 سال و با این سرعت، دیگه چی باقی میمونه؟! با یک تصمیم اشتباه کشور 50 سال به عقب برمیگرده.. بعضی از سومدیریت ها قابل جبران نیست.. 
لینکهایی که به سایت رهبری دادید، باز نمیشه.
پاسخ:
سلام  و رحمه الله. الان باز چک کردم لینک ها درسته و باز میشه! صبح گویا صفحه باز نمیشده، الان مجموعه ی صحبتای اخیر آقا در دانشگاه فرهنگیان هم بهش اضافه شده و الان از 229 تا هم بیشتر شد!  میشه همون دو تا عبارت "فیش های مذاکره با آمریکا" "جستار مذاکره با آمریکا" رو سرچ کرد. توی سایت خود خامنه ای دات آی آر، با تاریخ و خیلی مرتب و زیبا بیش از 229 مورد و پاراگراف به ترتیب زمانی نمایش داده میشه.
سلام :)
بله تشکر الان باز میشه. 
ولی صبح نمیشد. 
پاسخ:
:)
بسم الله الرحمن الرحیم
بوی تعفن بیگانه پرستی دولت، همه عالم رو برداشته، چه بسا خودشون از هر بیگانه ای، از هر دشمنی، از هر کینه ورزی نسبت به این نظام و انقلاب، بیگانه تر و دشمنتر و کینه ورزترن، اونوقت اخبار اعلام میکنه نمایندگان مجلس بخاطر استفاده از کلمات بیگانه در عناوین فروشگاهها و ... وزیر فرهنگ رو مورد سوال قرار دادن!
ای خدا! آدم دردشو به کی بگه؟؟؟ با این همه درد، این همه زخم، روزی هزار بار مردن کمه به خدا...
اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا و غیبة ولینا و کثرة عدونا و قلة عددنا و شدة الفتن بنا و تظاهر الزمان علینا...
پاسخ:
بعضی وقتا فکر میکنم اینا دارن نقش بازی میکنن! اولویت های اصلی و دغدغه های مردم رو رها کردند و احمقانه ترین کار های ممکن رو انجام میدن.. الان آقای روحانی حتی حاضر نیست به صورت صوری و ظاهری از مردم عذرخواهی کنه!!نوبخت میگه منتقدان باید عذرخواهی کنن!! شما که میگفتید آمریکا از برجام خارج نمیشه!! یعنی آدم اینقدر نفهم؟ اینا میفهمن و الان نفعشون هست که خودشون رو به خریت بزنن یا واقعا امر برشون مشتبه شده فکر میکنن قهرمان دیپلماسی و مدیریت هستند؟!  بعد من خوش خیال فکر میکنم این مجلسِ مضحک میتونه رای به عدم کفایت سیاسی این فرعون کاغذی بده!! بعد ما غر میزنیم چرا رهبر از مدیران با کفایت برای رفع مشکلات مردم استفاده نمیکنه! پرزیدنت و وزیر و وکیل و نماینده و مدیرای ما اینان! خواص اینقدر آشغال در طول تاریخ نداشتیم.. اون طلحه و زبیر حداقل شمشیر زدن بلد بودن! یه هنری داشتن، این مغز فندقی ها فقط ادعان.. خدایا اگر ما داریم خواب بد میبینیم از این کابوس بیدارمون کن... 
لینک «روایت تصویری از آغاز تا فرجام برجام» در رجا نیوز از دسترس خارج شده
پاسخ:
هست. 115 تا هم لایک گرفته! اگر احیانا صفحه ای باز نشد میتونید همون عنوان رو سرچ کنید. یا دنبال عنوان اون خبر یا متن در صفحه نخست اون خبرگزاری بگردید. 
سلام دکتر یونس عزیز.
خیلی دلم برات تنگ شده بود اومدم یه احوالی ازت بپرسم .
طاعاتت قبول.
منکه عقل و شعورم به سیاست قد نمیده ،ولی میخواستم بگم  اگه دوست داشته باشی میتونی بیایی فالت رو ببینی
قالب رو عوض کردم.فال هم داریم ،کف بینی هم که خودم بلدم.
عکس کف دستت رو برام بفرست تا کفتو ببینم.
خلاصه ارادت داریم قربان
پاسخ:
سلام علیکم و رحمه الله. 
متشکر از لطف شما.  طاعات شما هم قبول باشه. عِی بد نیستیم. شما چطورید؟ خانم بچه ها، مامانها خوبند به سلامتی؟ 
نفرمایید، شما خودتون سیاست مدارید، مدیر و مدبّرید، استادید! 
ای بابا! اون فال ها که با یه بازه زمانی دوباره ازَسّر تکرار میشه.. سرکاریه به خدا.. 
کف بینی؟ رفتید تو کار طب سنتی، چینی، سوزنی؟! 
ارادت از ماست. دعا گوییم.  
سلام علیکم
رمضان الکریم مبارک:-)
پاسخ:
سلام و رحمه الله.
بر تو هم مبارک من جان! :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">