بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

  • ۰
  • ۰

خب فقط خدا میدونه که من چقدر مستندهای  بینظیر و شاهکارِ "مهدی نقویان" رو دوست دارم.. حالا بلا تشبیه ولی یه چیزی تو مایه های روایت فتح های سیدمرتضی آوینی..  البته که  از دوجنس متفاوت هستن. ولی به نظرم آینده ی مهدی نقویان خیلی خیلی روشنه. ان شاالله خدا حفظش کنه.. 

همه ی مستندهای بی نظیری که ساخته  رو دانلود کردم  و دیدم.. وزن و ارزش مستندهاش به دلایل زیادی بالاست. به پژوهش و تحقیق خیلی اهمیت میده، بسیار هنرمندانه قطعات رو کنار هم میچینه و فکر میکنم خیلی باهوش و مخاطب شناسه. لحن مستندهاش قصه گو هست.. و قصه خیلی خیلی مهمه.. صدای بینظیر آقای ناصرطهماسب هم روی مستندهاش اون رو تبدیل به یک برند خاص کرده.. 

کی میتونه دربرابر مستند" رمزو راز ملکه" کلاه از سر برنداره؟! (راجبش اینجا نوشتم)

مستند ده قسمتی "در برابر طوفان" چقدر هیجان انگیز و نوستالژیک بود؟

برای مستند "برادران" تا لبنان رفت!

مستند "گاوخشمگین" درباره وال استریت چقدر علمی و عالی بود؟

مستند "قصه فیل و الاغ" که روایت جالبی بود از رقابت دوحزب آمریکایی جمهوری خواه و دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که نمادشون فیل و الاغ هست(بی شوخی نمادشون همینه)! 

مستند "بازی" که به نظرم یکی ازعالیترین هاست! چطور مواجهه37 ساله ایران و آمریکا رو در بستر بازی 90 دقیقه ای فوتبال جام جهانی  روایت میکنه هماهنگ کردن تصاویر تاریخ ایران با صدای جواد خیابانی در اون مسابقه ی  نوستالژیک برای ایرانیان چقدر زیبا و فکر شده است.. 

درباره مستند "پول و پورن" یه یادداشت جدا مینویسم. ولی ضعیفترین کارشه. چون انتظارها رو از خودش خیلی بالا برده بود و تازه صدای آقای طهماسب هم نبود:).. 

مستند های "نگهبان آرا" و انتخاب در" که فکر کنم با اسم مستند سریالی ده قسمتی "به نام قانون " پخش شد و من با همین اسم دانلود کردم. درباره شورای نگهبان و  درباره حوادث سال "هشتاد و اشک".. 

و حالا این مستند 12 قسمتی "خارج از دید" از قسمت اول و دومش معلومه یه چیز فوق العاده است.. من خیلی اتفاقی صدای آقای ناصر طهماسب رو از شبکه3 شنیدم و از لحن دیالوگ ها حدس زدم باید کار آقای نقویان باشه! بابا دیگه بعد دیدن اینهمه مستند یه پا مستند شناس شدم :) ! مثلا مستند"امیر من علی" که خیلی دوستش دارم رو فکر میکردم باید کار نقویان باشه ولی فهمیدم پشت صحنه به یه کارگردان دیگه مشاوره داده و کمک کرده.. اما از لحن قصه گوی مستندها و هوش و ذکاوت و سرعتی که در روح مستند جاریه، از عددها و تاریخ ها و دقت ها میتونید بفهمید این کار برای نقویان هست یا نع! همینقدر بافاصله از رقباش جلوتر ایستاده.. حالا کارای سید محمد علی صدرنیا و صفارهرندی هم خوبه ولی اونا نفرای دوم و سوم هستند.. (به جز مستند "انقلاب جنسی" که از مستند "پول و پورن" بهتر بود. الان دو ماهه میخوام در مقایسه و معرفیشون یه چیزی بنویسم!). 

البته از مستند "بعد از خمینی" ، نیکی ملکی هم نباید گذشت. چون هم حضور خانمهای شجاعِ نسل سومی انقلاب درش مشهوده و هم خوب دیده شده و تا 400 هزار بار قسمتهاش دانلود شدن  و یه کانالِ خوب به اسم مستندشون در تلگرام هم دارن. معرفی مستندشون در برنامه ثریا رو ببینید(اینجا).

خبرنگار از نقویان پرسیده بود کی فتنه 88 رو رها میکنی؟! گفته بود هر وقت بی بی سی فارسی رها کنه! :) تا اونا بسازن، منم میسازم! گفته بود یه دفترچه یادداشت دارم که هرخبر یا نکته جالبی ببینم یادداشت میکنم، بسیار اهل مطالعه و خوندن تاریخه و به همین دلیل وزن پژوهش  و تحقیق در مستندهاش بالاست..  گفته بود اگر کسی ازم مستند درباره سند 2030 بخواد همین الان تحقیقاتش رو آماده دارم.. اما کسی نمیخواد.. مسئولان کجای مجلس نشستن که صدای آتیش توپخونه دشمن و شبهات مردم و فریاد افسران جنگ نرمِ خودی به گوششون نمیرسه؟! 😔 / متن مصاحبه مهدی نقویان: بالاخره بی بی سی فارسی دم به تله داد!

اگر حوصله کتاب خوندن و تاریخ نوردی ندارید، دیدن این مستندها جبرانش میکنه/ اینم آدرس دانلود قسمت اول خارج از دید

پ ن : در قسمت اول چیزیکه نظر منو خیلی به خودش جلب کرد: شخصیت و عملکرد موسوی خوئینی ها بود! ماشاللا در تمام بحرانهایی که برای جمهوری اسلامی بوجود اومده پای ثابت هست! از گرفتن لانه جاسوسی و تسخیر سفارت آمریکا که بعدش ماجرای طبس پیش اومد و تا پای حمله نظامی آمریکائیها اومدن! تا سال 78 و کوی دانشگاه و ماجرای روزنامه سلام اش که باز کشور رو به شورش و آشوب کشوند تا سال 88 که اولین کسی بود که در سال قبلش از "کلیدواژه تقلب" و اسم رمز عملیات پرده برداری کرد! زمان شاه عضو سازمان مجاهدین خلق بوده و 10 ماه هم رفته زندان! جالب نیست؟! دهه شصت آمریکا اخ و تف بود و به خاطر تند رویش حمله نظامی کردن، دهه نود آمریکا براشون کدخدا شده و مثل اینکه دیگه اونقدر ها بد نیست و برای مذاکره باهاش له له میزنن و تا پای کودتا و براندازی میرن.. 
حضرت آقا دیروز گفتن: ما خیلی باید مراقب خودمان باشیم، خیلی باید مراقب باشیم. امام فرمودند که ملاک، حال فعلی افراد است؛ معنای این حرف چیست؟ امام حکیم بود؛ معنایش این است که هیچ‌کس ضمانتِ درست ماندن تا دمِ مرگ را ندارد، باید مراقب خودش باشد؛ حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است. ما در این چهل پنجاه سالِ بعد از شروع نهضت امام -از سال ۴۰، ۴۲ به این طرف- چه چیزها دیدیم! بالارفتن‌ها، پایین‌آمدن‌ها؛ تُندی‌ها، کُندی‌ها؛ افراط‌ها، تفریط‌ها؛ چیزهای عجیبی دیدیم در این مدّت! خیلی باید مواظب خودمان باشیم.
نظرتون رو بعد دیدن مستند بنویسید، البته با اسم و رسم!/ دوست دارم بدونم از نظر شما چی جالب بود..

  • ۹۶/۱۰/۰۷
  • دکتر یونس

نظرات (۷)

  • آب‌گینه موسوی
  • من هم میخواستم پیشنهاد بدم. چندتا از مستندهارو دیدم. ممنون بابتِ معرّفیِ مابقی.

    آوخ؛ چقدر کتاب و کار و فیلم دارم که... چقدر عقبم... :(

    پاسخ:
    خواهش میکنم. ان شاالله ببینی و لذت ببری. کاش در هر رشته هنری و فنی و علمی و مدیریتی و... مثلا 10- 20 تا مثل نقویان داشتیم. خودم رو میگم. منم عقبم.
    وای باورم نمیشه. دیشب رفتم سریال نگاه کنم دیدم کانال سه داره مستند میذاره منم کنجکاو یکمشو دیدم بعد دیدم قشنگه بابامو صدا زدم که بابا بزن کانال سه یه چیز قشنگ داره نشون میده. هیچی دیگه تا آخرش دیدیم بعد فهمیدیم ادامه هم داره. حالا امشبم منتظرشم. دیشب که داشتم مستند و میدیدم میگفتم آخه چقدر یه آدم باید باهوش و هنرمند باشه که اینطوری صحنه ها و وقایع و کنار هم بذاره. مستند بازی رو هم دیدم معرکه بود. اما نمیدونستم هردو کار یک نفره. 
    تازه شبکه سه امشب یه برنامه هم میده که من دوست دارم. برنامه میلاد دخانچیه. 
    پاسخ:
    خوشحالم که دوست داشتید. بقیه مستندها رو هم ببینید قطعا خوشتون میاد. مثلا دربرابر طوفان و رمز و راز ملکه که داغون میکنه .. 
  • سپیدار ...
  • به نظر من هم مستندهای مهدی نقویان فوق العاده است اما ...
    کسی که خودش رو به خواب زده رو نمیشه بیدار کرد ...
    خود تو کسی رو سراغ داری که با دیدم این جور مستندها و عکس ها و خوندن مدارک و مستندها نظرشون عوض شده باشه؟
    با این حال به نظرم دیدن این جور مستندهای مستند و دقیق برای دهه هشتادی ها و نسل های بعد مفید باشه . کسانی که مغزشون رو به روی دریافت حقایق نبسته باشن ...
    به نظرم با کسانی که هنوز اصرار دارند دروغ بزرگی مثل "خس و خاشاک" رو باور و بهش استناد کنند نمیشه منطقی و استدلالی بحث کرد !
    پاسخ:
    آقا گفتن گره های ذهنی مردم و  جوانها رو باید باز کرد. تبیین هنرمندانه، عالمانه، صادقانه. چطوری یکی اینقدر خوب میفهمه و میتونه بیان کنه. از حرفای دیروز آقا ، یعنی سه چهار بار این رو خوندم هنوزم قشنگه:
    تبلیغ، ریشه‌ی قرآنی دارد؛ کاری نیست که ما آن را اختراع کرده باشیم یا از کسی در دنیا آن را یاد گرفته باشیم. خداوند متعال در سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب میفرماید: اَلَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالٰتِ اللهِ وَیَخشَونَهُ وَ لا یَخشَونَ اَحَدًا اِلَّا اللَهَ وَ کَفَىٰ بِاللهِ حَسیبًا؛ و در سوره‌ی مبارکه‌ی مائده [میفرماید]: یٰاَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّک؛ پروردگار عالم دستور تبلیغ را به پیغمبر خودش عنایت میکند و در آیات کریمه‌ی قرآن از قول پیغمبران، مکرّر در مکرّر مسئله‌ی تبلیغ ذکر شده: اُبَلِّغُکُم رِسَالٰتِ رَبّی وَ اَنصَحُ لَکُم. تبلیغ یعنی چه؟ یعنی رساندن. رساندن چه؟ رساندن یک پیام، یک سخن درست؛ این معنای تبلیغ اسلامی است؛ منتها شرط این تبلیغ این است که صادقانه باشد، صمیمانه باشد، امانت‌دارانه باشد، مسئولانه باشد؛ این معنای تبلیغ است؛ درواقع کار باعظمتی که شما انجام میدهید، این است. در حکومتهای مادّی -عمدتاً در غرب- هم تبلیغ هست؛ [به‌اصطلاح] پروپاگاندا؛ که این با آن، به‌طور مبنایی و اصولی متفاوت است. پروپاگاندا برای کنترل کردن افکار عمومی مردم است، در جهت دست یافتن به قدرت، به منفعت، به پول است. غربی‌ها انصافاً در این قضیّه، ورودشان هم خوب است، خیلی بلدند. تبلیغات به معنای غربی -پروپاگاندای غربی- را خیلی خوب بلدند؛ پول درمی‌آورند، به قدرت میرسند. با چه [کاری]؟ با کنترل افکار عمومی مردم. [امّا] تبلیغ اسلامی مسئله‌اش این نیست؛ تبلیغ اسلامی عبارت است از تفاهم با مردم؛ بحثِ کنترل نیست، بحثِ تفاهم است؛ ذهنها را به سمت یک هدف عالی و والایی متوجّه کردن و ذهنها را به هم نزدیک کردن. اثر این تفاهم چیست؟ اثر تفاهم این است که مردم در جهت کارهای اساسی و خیر، خودشان مسئولانه وارد میشوند؛ این[طور] است. در تبلیغ اسلامی، بحث قدرت‌یابی نیست، بحث دست یافتن به پول نیست [بلکه] بحث آوردن مردم در مقام مسئولیّت است؛ خودشان احساس مسئولیّت میکنند، خودشان وارد میشوند و قهراً نتیجه‌ای که بر این حرکت مردمی عظیم مترتّب شد، منافعش هم متوجّه خود مردم خواهد شد. این معنای تبلیغ است؛ بنابراین بکلّی متفاوت است با آن کاری که غربی‌ها میکنند. در آن پروپاگاندای غربی، فریب افکار عمومی اشکالی ندارد، بازیگری اشکالی ندارد، رفتارهای هنرپیشه‌وار اشکالی ندارد، دروغ گفتن اشکالی ندارد. هرچه انسان را به آن نتیجه‌ی مادّی برساند، در پروپاگاندای غربی جایز است؛ [امّا] در تبلیغ اسلامی ابداً. در تبلیغ اسلامی صداقت، امانت‌داری، احساس مسئولیّت و مانند اینها لازم است.

  • سپیدار ...
  • اما درباره ی سخنرانی آقاجانم :
    مثل همیشه عـــــــــــالی و واضح و قاطع و ...
    اما در عجبم از کسانی که خودشون مرجع ضمیر و مخاطب خاص بعضی حرفهای حضرتشون بوده و هستن ولی خودشون رو به نفهمیدن میزنن !
    مثلا عطریانفر با اون کارنامه ی مشعشع میگه که احمدی نژاد متوجه فرمایشات رهبری نشده و راه دیگری برای دور زدن نظام پیدا می کنه (هر چند که احمدی نژاد و اطرافیانش خودشون رو مخاطب رهبری نمی دونن و اسب خودشون رو می تازند و گویا قرار نیست حرف تو سرشون بره ولی بهتره عطریانفر و همفکرهاش و دولت کنونی هم یه نگاهی به خودشون بکنن ! بالاخره آقا فرمودن کسانی که همه کاره بودند و هستند ...)
    پاسخ:
    مثلا دارو دسته روحانی و خاتمی و هاشمی و ناطق و بقیه مسئولین ماضی تا حال که مخاطبِ سخنان آقا بودن ، خودشون رو مخاطب میدونن؟؟!! حاشا و کلا.. یا اونقدر احمقند که خودشون رو به نفهمیدن میزنند یا اونقدر مکار و حقه بازند که نقش بازی میکنن و میگن با ما نبود با محمود بود! مگه "مخاطبِ باید ها" فهمید و کاری کرد؟! منتها الان فرقش اینه که اینایی هم که در راس و قدرت اجرایی حال حاضر هستن، همزمان منتقد وضع موجود هم هستن!! حیرت آور نیست! حقوق میگیره که کار کنه ، باز ...
    مهم اینه آقا فرصت اپوزیسیون نمایی و شوی انتقاد به جای جواب پس دادن رو از همشون گرفت! حرفِ دلِ ملت رو میزنه رهبر.. این حرف مردم کوچه و بازار بود. تو این 37 سال هر رئیس جمهور و مدیری رو که خواستن از صندلیش جدا کنن ، داستان درست کرده و اپوزیسیون شده! این قدرت چیه که هار میکنه طرف رو؟! بابا تقوا ندارید به جهنم، آدم باشید. انسان هم نمک نمیخوره، نمکدون بشکنه! 
    سلام
    قسمت اولشو نتونستم کامل ببینم ولی بعدی ها رو حسابی با علاقه دنبال میکنم، راستش من خودم هلاک تاریخ و مخصوصا تاریخ معاصرم. هرچیزی در این رابطه رو میبلعم‎(:‎کامنتم یکم بدوی شد‎:D
    چیزی که تو این مستند برام جذابه روایت دوطرفه اس
    راستش من یه جاهایی رادیکالم و مثلا میگم این نباید گفته بشه، یا کاش اونو بگه
    ولی اینطور که نقویان میگه شاید بنظر من خیلی لایت و نرم باشه
    ولی برای نسل پر سوال و بدون اطلاعات که اصلا نمیدونن ۸۸چی شد عالیه
    آجر به آجر چیده میشه تو ذهنشون
    زمانبندیش هم خیلی خوبه
    به اضافه آرشیو عالی
    یه چیزایی رو اولین بار تو این مستند دارم میبینم
    *اگه متنی که توی کانالتون گذاشتین یکمی شسته رفته تر بود فوروارد میکردم
    ولی خیلی مدل وبلاگی و خصوصی و دلی نوشته شده
    حیف
    پاسخ:
    سلام و رحمه الله. خب مستند ده قسمته و داره همه جانبه جلو میره. یه کودتا قطعا از خیلی مدت قبل برنامه ریزی میشه. مثلا همه میدونستن حادثه بمب گذاری در اون هیئت شیراز خیلی مشکوکه.. یا شروع 2 جبهه بندی  و به رخ کشیدنش در همه ی زمینه ها اعم از سینما و .. داره کشور رو به یه سمت و سویی میبره.. همه اینا باید واضح و روشن و دقیق گفته بشه.. من نشون دادن این عمق و ریشه ها رو دوست دارم. چون اتفاقات آینده رو بهتر میتونم هضم و رصد کنم.. 
    خب با الهام از نوشته من!:) یه متن خوب بنویس و منتشر کن. در قبال تاریخ کشور همه مسئولیم. با لحن دلی و عقلی و .. کلکم راع و کلکم مسئول! حدیثش همین بود دیگه؟ حالا اگه مث نقویان نمیتونیم مستند بسازیم به اندازه خودمون که قدم میتونیم برداریم. یادت باشه دانشجوهای الان زمان 88 کودک خردسال بودن! الان روایت صحیح آنچه اتفاق افتاد مهمه. وگرنه باز تاریخ رو تحریف میکنن. وگرنه به قول سپیدار اونیکه اون موقع بسیجی رو با موتورش آتیش زد و زن چادری رو جلوی مهد بچه اش کشت و به نیروهای امدادگر هلال احمر هم رحم نکرد و خیمه سیدالشهدا و مسجد رو آتیش زد، با صد تا ازین مستند ها هم نمیفهمه. چون همون موقع هم نمیخواست بفهمه. ازونها که گذشت. به فکر جوونها و نسل بعد باشیم. و حتی برای حاشیه نشینهای فتنه 88 هم پذیرش اشتباه و شکست سخته، چون انسان به صورت ناخودآگاه نمیتونه خطاهاش رو قبول کنه و بپذیره. حالا در هر زمینه ای. چون اونقدر نادانه که نمیدونه اگر اشتباه و خطاش رو بفهمه و بپذیره پس فردا دوباره مرتکب نمیشه و با خطای تکراری جلوی رشد و موفقیت خودش رو نمیگیره. 
    شما چقدر به علوم سیاسی علاقه دارین...من از همون سال هشتادو هشت سیاست برام بی ارزش شد تو ذهنم همه دنیا رو بدون مرز میبینم...با چه شور و هیجانی مناظره های ۸۸ رو میدیدیم ،،بچه بودیم ...ولی وقتی فتنه شروع شد تازه فهمیدیم مناظره هایی که عین فینال جام جهانی میدیدیم  چی بوده..سیاست چیه..نمیتونستیم از در خونه بیرون بریم...الان میفهمم اون آدمایی که پای میز مناظره بودن سیاستمدار نبودن...پسر بچه بودن ،،همون پسر بچه هایی که جلوی مدرسه هم دیگه رو میزنن زمین ...ای کاش نابغه های این مملکت به جای رفتن به ریاضیو تجربی به علوم انسانی برن.
    پاسخ:
    سلام.  من عاشق تاریخم. عاشق قصه ها.. خب سیاست الان داره به همه چیز جهت میده، از فرهنگ و هنر و سینما و موسیقی بگیر تا اقتصاد و ورزش و فوتبال و کشتی! نمیتونم خودم رو بزنم به بیخیالی.به خاطر آچمز شدن و بهت بعدشه که مسائل سیاسی رو دنبال میکنم. دلم نمیخواد حسی که شما در سال 88 تجربه کردی رو من تجربه کنم. من میدونم آدما تغییر میکنن. میدونم قدرت، شهوت، ریاست، پول و جبر روزگار آدما رو تغییر میدن. میدونم بعضیها بیش تر از اینکه سیاستشون اسلامی باشه، اسلامشون سیاسیه! همونی که آقا این دفعه گفت و خوب توضیح داد.. اگه یه چیزی به اسم بلوغ سیاسی هم کنار بقیه بلوغ ها باشه! من هرچقدر تو بقیه موارد عقل نارس بودم، اما بلوغ سیاسیم فکر کنم خوب بوده. در 6 سالگی میخواستم رئیس بیمارستانِ 8 طبقه پشت خونمون بشم! کلاس اول دلم میخواست شهردار بشم. کلاس پنجم میخواستم نماینده مجلس بشم چون فکر میکردم مشکل کشور اقتصادیه و با رشد کشاورزی و قوانین خوب پیشرفت میکنیم! کلاس دوم راهنمایی میخواستم نویسنده بشم چون فهمیدم مشکل کشور بیشتر فرهنگیه!با اینکه خیلی بچه بودم ولی انتخابات 76 رو از سر گذروندیم و نتیجه ای که شما سال 88 گرفتی من ازش گرفتم. تنها کسی که میشه بهش تکیه کرد و دست در دستش و قدم به قدمش جلو رفت و سرگردان و پشیمان نشد و از فتنه ها به سلامت عبور کرد همین سید علی آقای خامنه ای خودمونه. این حرفم یه علاقه ی صرف و بی ریشه و محتوا نیست! از روی تحقیق و تحلیل میگم. ایشون حتی اگر رهبر هم نبود من همچین حسی بهش داشتم. از نظر فکری بسیار خوش فکر و سالمه و اهل افراط و تفریط نبوده. افق دیدش وسیعه. سعه صدر داره و چون تکیه اش به قرآن بیشتر از بقیه است و مطالعه اش هم خیلی زیاده، 30 سال از بقیه مردم و علما جلوتره.
    ممنون که با دقت و خوب به همه کامنت ها پاسخ میدین.من خیلی بیسوادم ولی هر بار  هر سایتی و وبلاگی اطلاعاتمو زیاد کرده... 
    پاسخ:
    منم مثل خودتم. وقت و حوصله باشه مبسوط جواب میدم:)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">