بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

بیمارستان دریایی

گاه نوشت های یک پزشک

  • ۰
  • ۰


چقدر من این شعر رو دوست داشتم(+) شاید ده سال قبل شعر خوانیش رو شنیدم که فوق العاده بود.. همون شعر که آخر همه بیتها "بسم الله الرحمن الرحیم" داشت که بینظیر بود و من نمیتونستم جلوی اشکام رو بگیرم و صدای شعرخوانی رو ضبط کردم چون نمیتونستم همزمان هم گریه کنم و هم تند تند بیتها رو بنویسم و سالن به اون بزرگیِِ موسسه امام خمینی از صدای ابراز احساسات و احسنت احسنت گفتن حاضرین و گریه جمعیت لبریز بود... بعدا بارها اون قطعه ریکورد شده رو گوش کردم.. شعرهایی که در اون شب شعر فاطمی خونده شد بینظیر و فوق العاده بود.. همه رقیق القلب.. و منِ خسته و درهم شکسته ی نشسته پشتِ ستون در گوشه ی سمت چپ که به برکت اون ستون نه سن رو میدید و نه کسی او رو و در عالم خودش سیر میکرد... دلم همچو چیزی میخواست و فقط خدا میدونه هیچ بار دیگه در هیچ محفل شعرخوانی و ادبی و هنری همچو چیزی رو تجربه نکردم.. اولین باری که رفتم نجف و کربلا و بعدا بارها و بارها و بارها در حیاط حرم ها اون شعر رو خوندم.. حتی اول کتاب خودآموز عربی هم نوشتمش با خودکار آبی آسمانی.. یادش به خیر! 
تقصیر منه که تا یه کتاب یا فیلم یا مستند خفنی ببینم میام بهتون میگم. تازه براتون آدرس لینک رایگان میذارم برید ببینید. (اینجا) 
تازه با کمترین حجم که خیلی حجم اینترنتتون رو از دست ندید. یعنی یه کدوم از شما نامردا و بی مروتا و بی وژدانا نباس به من میگفت شبکه سه بعد اخبار 22 داره "مستند خارج از دید2/ نفوذ" رو پخش میکنه؟! همانا من خودم باید متوجه بشم سه قسمتش پخش شده؟! بعد همینطکی تو آپارات ببینم ؟! (اینجا) نفسم داشت بند میومد.. خدا ازتون نگذره.
دیگه تموم شد.. دیگه معرفی کتاب تعطیل.. یه کتاب خیلی خوب هم خونده بودم میخواستم بگم بخونید که چرا بگم؟! نمیگم.
پی نوشت: 
 راستی تو "قسمت دوم خارج از دید 2" (اینجا) چقدر خفن رد سیامک نمازی رو تو سوپر مارکت هم زدن و گرفتنش! بعد آخه وسط قفسه های بقالی جای رد و بدل کردنِ اسنادجاسوسیه؟! فیلمه مگه؟! اسکولا! بعد خیلی طول نکشید؟ از 89 تا 94؟!! از وزارت نفت تا بهداشت همه جا رو درنوردید که..
بعد تو قسمت سوم (+) اینا واقعی بود؟! طرف باباش مجتهد بوده حکم جهاد میداده در مقابل انگلیسی ها، هر کدوم از بچه هاش که اونام عالم بودن رو میفرسته یه جا تا مبلغ اسلام باشن تو عراق و هند و پاکستان حتی.. بعد بچه های اینا میشن محمد باقر نمازی جاسوس غرب و همون انگلیس و آمریکا؟! طی یک نسل از عالم و مجتهد تبدیل میشن به فراماسون و عمله پهلوی و دست بوسِ شاه؟! تازه دخترشون رو هم میدن به سفیر انگلیس در آمریکا؟! طرف استاندار خوزستان بوده و در زمانش فاجعه سینما رکس آبادان رخ داده و هزار تا ابهام دیگه توی فرارش از مرز بلوچستان با اسناد!! و رفتنش به آمریکا هست بعد مثل آب خوردن برمیگرده ایران تازه صد جور موسسه هم برای خودش میزنه! از قراردادهای نفتی بگیر تا واردکننده داروهای ضد بارداری(یاز و یاسمین) به ایران/ پروژه کاهش نسل جمعیت/ تغییر سبک زندگی/ شبکه سازی در بستر اینترنت/ NGO های غیر دولتی/ حتی در زلزله بم!!/ تا بررسی عل بیکاری جوانان در شهرستان اردکان؟! دیگه جایی هست که این نرفته باشه؟! از سال 76 تا اسفند94!!! بعد که تازه دم پله های هواپیما میگیرنش با ناباوری میگه من فکر کردم vip ماشین برام فرستادید!! ببخشید؟!بعد اینهمه اسناد و سند فقط ده سال زندان؟!! نکنه ایران بهشت جاسوس هاست؟! الانم به دلیل بیماری از زندان دراومده و رفته مرخصی!! زیبا نیست؟! 
یک نکته مهم: نسبت به پخش این برنامه ها آمفوتر نباشید. یعنی حتما زنگ بزنید به 162 و بگید که این برنامه رو میبینید و پیگیری میکنید. بچه ها  بعد 40 سال میشه در صداوسیمای جمهوری اسلامی از انقلاب اسلامی و حرفهای جدی و دغدغه های اساسی حرف زد. تا حالا تریبون نداشتیم و اگر غفلت کنیم بعد از این به اندازه همین 40 دقیقه هایی که گاها تا ده دقیقه اش غیر قابل پخش میشه هم تریبون نخواهیم داشت.. پس به اندازه یکی از بینندگان برنامه های چرت و بی محتوای سرگرمی یا دورهمی های خُنُک یا هزار برنامه دیگه که با همین تلفنهای مردمی جاپاشون رو در صدا و سیما محکم میکنند همت به خرج بدید. بازخورد ها برای اونها مهمه.. 
 و اما بعد؛ حین پیدا کردن قسمتای این مستند چند تا مستند خوب دیگه هم هست که خیلی وقت بود میخواستم ببینم.پیداشون کردم. قشنگن. اگر کسی کنجکاوه درباره تاریخ معاصر، دیدنش خیلی کمک میکنه، چون تیم تحقیقاتی خوبی داشتن.

مستند شب نامه (اینجا) و باز هم داستان خاندان نمازی! واقعا مثل اختاپوس هستن ها.. دست و پاهاشون در تمام حوزه ها هست! پری نمازی مسئول واردکردن ویروس استاکس نت با قطعات آلوده به کشور و تاسیسات هسته ای بوده؟! خب چشم شما روشن.. جالبترین صحبتها شاید حرفای اون خانم جوون کارآفرین استارت آپی بود که از شدت "خر ذوق زدگی" هنوز پرچم سوئد رو حتی بعد از بازدید همینجوری!! سفیر سوئد از شرکتش روی میز کار خودش نگهداشته بود! و میگفت ما هییییییچ حمایت مالی از سوئد نمیشیم ها! (پرچم سوئد چون قشنگه روی میزمه!:))) 
آدم از یه کارآفرینِ موفق چه انتظاری داره؟ اینکه کمی عزت نفس و اعتماد به نفس و عقل داشته باشه! سفیر سوئد که پل ارتباطی آمریکا تو ایرانه عاشق چشم و ابروی تو نیست! یعنی یه بارم از خودش نپرسیده چرا اومده شرکتش؟! چی میخواد؟! "غرب زده ها" پایین ترین سطح از اعتماد به نفس و عزت نفس رو دارن حتی اگر پولدارترین و سطح بالاترین مدرک های تحصیلی و موقعیت های اجتماعی رو داشته باشن! و این غم انگیزه.. 

مستند قائم مقام (اینجا) اون جاییکه که وصیت نامه امام رو (آقای طهماسب با اون صدای بینظیرش) میخونه: "تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام... از خدا می‌خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد.." و بعد تصویر هلی کوپتر میاد با اون صدا که میگه :" اگر خطا نکنم این سفینه ی مرگ است.." قلبم کنده شد.. واقعا دیدنش نفسگیر و سخت بود..

 نفوذ یعنی...(+) (+) (+) (+)
برای ما..(+)

  • ۹۷/۱۰/۱۰
  • دکتر یونس

نظرات (۱۹)

  • مردی بنام شقایق ...
  • سلام

    همون که میگه عشق سوزان است بسم الله الرحمن الرحیم
    هر که خواهان است بسم الله الرحمن الرحیم

    این شعر مال استاد مهدی جهانداره از اساتید شعر آیین اصفهان

    ما سعات حضور در خدمتشون رو داشتیم :)))

    جوون، کار دست، بشدت متواضع
    پاسخ:
    سلام و رحمه الله. بله همون. فوق العاده است اون شعر.. تک تک بیتها و کلماتش زیبا هستند.. خوش به حال شما. واقعا اصفهان مهد هنره.
  • مردی بنام شقایق ...
  • ایشون همون هستن که پارسال شعر فتنه رو خوندن پیش رهبر

    فتنه شاید روزگاری اهل ایمان بوده باشد
    آه این ابلیس شاید روزی انسان بوده باشد

    فتنه شاید در لباس میش، گرگی تیز دندان
    در لباسی تازه شاید فتنه چوپان بوده باشد

    فتنه شاید کنج پستوی کسی لای کتابی؛
    فتنه لازم نیست حتماً در خیابان بوده باشد

    فتنه شاید در صف صفِین می جنگیده روزی
    فتنه شاید در زمان شاه، زندان بوده باشد!

    فتنه شاید با امام از کودکی همسایه بوده
    یا که در طیّاره ی پاریس_تهران بوده باشد

    فتنه شاید تابی از زلف پریشان نگاری
    فتنه شاید خوابی از آن چشم فتّان بوده باشد

    فتنه شاید اینکه دارد شعر می خواند برایت؛
    وا مصیبت! فتنه شاید از رفیقان بوده باشد

    ذرّه ای بر دامن اسلام ننشیند غباری
    نامسلمانی اگر همنام سلمان بوده باشد

    دوره ی فتنه است آری، می شناسد فتنه ها را
    آنکه در این کربلا عبّاس ِ دوران بوده باشد

    فتنه خشک و تر نمی داند خدایا وقت رفتن
    کاشکی دستم به دامان شهیدان بوده باشد
    پاسخ:
    اونجایی که خوندن "فتنه شاید اینکه دارد شعر میخواند برایت" بلافاصله آقا با یه لحن جالب و قشنگی گفتن خدا نکنه! من اگر بودم ذوقمرگ میشدم! ولی جناب جهاندار خیلی خوب و مسلط شعر رو ادامه داد.. صدی نود لینکایی که میذارم رو نمیبینید نع؟!
     راستی یادم رفت بپرسم چطور سعادت حضور درخدمتشون رو داشتید؟!
    بگین آقای دکتر...
    پاسخ:
    دیگه قهرم با همه تون.. :/
  • مردی بنام شقایق ...
  • سلام
    با کامپیوتر شرکت داشتم میخوندم
    لیمیتد هست نمیشه خیلی لینکارو دید😊
    یه جلسه شعر آیینی بود ایشون هم میومدن زمانی که اصفهان بودم
    پاسخ:
    با کامپیوتر شرکت، وبلاگ گردی میکنید؟!! خیلی بده! خوبه لیمیتد هست! بله چون لینک اول همون شعر خوانیشون پیش آقا بود. حدس زدم ندیدید که دارید توضیح میدید! جزو معدود شعرایی هستن که شعرهاشون رو چندش آور نمیخونن. این ویژگی مهمی بود به نظرم.
    .
    پاسخ:
    ؟
    من که قبلاً اینجا نبودم فعلاً اینارو ببینم تا روم بشه بگم بگید. ولی حالا بگید:)
    پاسخ:
    خیلی حرف گوش میکنید سر اسم و آدرس..  حتما!!!
  • سوته دلان
  • سلام

    شما به بزرگواری خودتون ببخشید؛
    من یک درصد هم فکر نمی‌کردم ندیده باشین مخصوصاً که هم افق میده هم شبکه ۳ وگرنه می‌گفتم...

    تازه یادمه یه بار اینجا پیشنهاد دادم میراث آلبرتا رو ببینید.

    پاسخ:
    سلام و رحمه الله. تازه پارسالم سری خارج از دید 1 رو نصفه و تیکه تیکه فکر کنم تا قسمت 8 گذاشت. من 11 قسمت رو از آپارات دانلود کردم دیدم. البته قسمت 12 رو از هیچ جا نتونستم گیر بیارم ولی بقیه اش خیلی جالب بود. میراث آلبرتا رو دیدم. ممنون. شمام مستند قائم مقام رو ببینید. معرکه بود.

    Nothing. :دی
    پاسخ:
    خسته نباشی مادر جون:)
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • ممنون یونس خان. 
    عه من فقط تیزرش رو دیدم. کی گذاشت?! :/ حیف
    پاسخ:
    از شنبه شروع شده / شبکه سه/ شبا بعد از خبر 22 و تکرارش عصرا ساعت پنج و خورده ای باید باشه.. بعدشم مستند به نام خلق رو میذاره و چقدر خنده های منافقین تو جلسات دادگاهیشون رو اعصابه.. 
    سلام..
    دست شما درد نکنه بابت لینک ها.. بیشتر اوقات فرصت خوندنشون رو ندارم😕 ولی شما بازم بزارین برامون..حداقل شما خوب باشین🙏
    تقریبا دو هفته بود که تبلیغات این مستند رو می داد..شما ازش غافل بودین،تقصیر ما نیست..
    اشکال نداره شما هم نگید چی می خونید..ما هم نمی گیم..
    پاسخ:
    سلام و رحمه الله. من تبلیغی ندیدم خب. دلم برای صدای آقای طهماسب و مستندهای مهدی نقویان تنگ شده بود. مثل همیشه عالیه. 
    ـآدرس نمیذارم؟؟!! واقعاً؟ آقا شما از حواس پرتا انتظارای کمی داشته باشید همین که متوجه خبط !!! و خطا میشم و درست میکنم از همین راضی باشین.
    پاسخ:
    باشه:)
  • آب‌گینه موسوی
  •  دیدم گذری چند قسمتو. از همه چی بهتر،  صدای گوینده، ناصر طهماسب بود. :)
    اون زنیکهٔ مرتد که از بدنش استفاده کرده بود و یا اون نماینده که مکشّفه شد و بعد ازدواجِ سفید و... اوه! عجب صبری خدا دارد...
    و البتّه که به مناسبتِ حماسهٔ نه دی:
    بیچاره مردم!

    پاسخ:
    سلام و درود خدا برتو که دیدی:) اصلا صدای آقای طهماسب خیلی خوبه. کاش صداش رو خرج چیزای دیگه نکنه. همین مستندها رو بگه، درسته پول این طرف نیست ولی دلخوشی ما  و رضایت خدا جبرانش میکنه.. اصلا اون دنیا میان میبرنش بهشت! میگه عه؟! چرا؟! میگن اون گوشه موشه های دنیا دو سه نفری بودن دستشون به هیچ کجا بند نبود و مومنین مستضعفی بودن، با شنیدن صدای تو در مستند خارج از دید دلشون خوش میشد که ممکنه در هزار سال بعد تاریخ تحریف نشه و یه مستند از امروز برای آیندگان بمونه تا بفهمن امروز ما از دست مستکبرین و منافقین چی کشیدیم.. اون لبخند کمرنگ گوشه لبشون و اون امید نحیفشون، باقیات صالحات تو شده. فرشته ها ثبتش کردن. خدا دید و پسندید.. به خاطر همون بیا برو بهشت! بعله.. اون دنیا اینطوریاست...:)
     درباره اون زنیکه ها و نماینده مجلسه و قارون و هامانهای هر عصری؛ این را بشنو، همش تو قرآن بوده و هست و خواهد بود.. (اینجا)
    دکتر یونس شما کی وقت کردید اینهمه کتاب بخونید هم درسی هم غیر درسی که اینقدرررررررررر دانش تون بالا هست کاملا واضحه توی ادبیات پست هاتون و حتی پاسخ کامنت هاتون ...
    بعد از کنکور مفصل باید مشاوره بگیرم ازتون
    فعلا بریم گاج و مبتکران و خیلی سبز بخونیم ....

    ولی قبل رفتن  دعا میکنم یکی مثل خودتون سر راهتون قرار بگیره....
    تا هرز نشیدتا هدر نرید
    پاسخ:
    خدای من! الان ادبیات پستهای من بالاست؟! نگو این حرفا رو آبگینه و سپیدار و جناب رئوف و بقیه میان میبینن و میخونن، دست میگیرن برای ما. پس شما پست ادیبانه و لحن ادیبانه اینا رو نخوندی! وگرنه به لحن داش مشتی ما نمیگفتی ادیبانه:)
     فعلا همون درسا رو بخونید وقت برای کتاب خوندن زیاد هست. من 15 سال بیشتر از الان شما که نوجوونی سن دارم. تو 15 سال خیلی میشه کتاب خوند و فکر کرد. نگران نباش. این دعات سر ظهر جمعه ای خیلی خوب بود. آمیییین
    راستی چرا لینک های وب های دیگ پاک شدن؟
    ما همیشه از وب شما میرفتیم به وب دکتر هوپ
    پاسخ:
    خب تغییرات دکوراسیون دادیم. اون رو سرچ هم بکنید میاد و اگر زیاد رفته باشید تا یه حرفش رو تایپ کنید به صورت پیش فرض گوگل یا مرورگرتون خودش صفحه و آدرسش رو میاره. 
    اخه از بس تو گوشی ام کلیر هیستوری زدم ک دیه اینقدر وب گردی نکنم
    وب های شما هم با سرچ میارم بالا مثلا سرچ دکتر یونس
    پاسخ:
    :/
    سلام و نور ورحمت
    حالا شما که اینقدر دکتر خوبی هستی، این همه لینکهای خوب خوب میزاری، بیا و بزرگواری کن و اون کتاب خوبه رو که خوندی معرفی کن دیگه....
    پاسخ:
    سلام و رحمه الله. کتاب "خاطرات سفیر خانم دکتر نیلوفر شادمهری" رو خوندم. خوب بود و دوستش داشتم. اینم معرفی فقط به خاطر شما.
    سلام و نور.این کتاب رو خیلی وقت پیش خوندم و خیلی خوشم اومد و بی صبرانه منتظر جلدهای بعدیش هستم.به هر حال ممنون از معرفی کتاب
    پاسخ:
    سلام و خیر و برکت. هم سلیقه ایم:)
  • سپیدار ...
  • سلااااام    
    چقدر دلم تنگ شده برا اینجا ... برا خودت 
    ما بی تو خسته ایم تو بی ما چگونه ای؟ 

    یه کم شخم زدم مطالب بیمارستان رو چقدر دلم وا شد . 

    پاسخ:
    سلام بر سپیدار گل گلاب! خوبی؟! بابا دلمون برات تنگ شده بود.. کجایی خب؟! من امروز رفته بودم دیدار آقا.. انقدر هوا سرد بود و یخ زدم تو مسیر که پوست انگشتام از سرما ترکید! حالا مفصل شاید بنویسم.. ولی عجیب به یادت بودم و دعا گوت هستم از قم تا خراسان:) دوستان مشترک هم بهت سلام میرسونن. قربون دلِ مومنین و مجاهدین فی سبیل الله که با نوشته های الکی پلکی اینجا یه کم خوش شده! افتخاریه برای ما بزرگوار:)
  • نون.میم.واو

  • کلا دم این آقای نقویان گرم
    مستندایی که ساخته هرکدوم از اون یکی بهتره
    الان مستند "برادران" ش که درباره شهید مهدی نوروزی ه تو دستور کارمه برا دیدن
    کارگردان قائم مقام هم یه کار جدید ساخته به نام تهران-دمشق که این شبا تو جشنواره عمار اکران شد
    اونم به نظر من خیلی خوب بود...
    پاسخ:
    :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">